327 0
327 0

Bezpieczne konta pocztowe na wp.pl oraz o2.pl mogą zmniejszyć skuteczność kampanii mailingowych.

Zabezpieczenie kont pocztowych odpowiedzią na phishing

Od teraz klienci wp.pl oraz o2.pl odbierający e-maile będą informowani o tym, że następuje przekierowanie poza pocztę e-mail. Dzięki temu będą lepiej chronieni przed ewentualnymi atakami hakerskimi. Cała operacja może jednak wpłynąć na skuteczność wysyłek e-mailingowych.

W ostatnim czasie duże marki, jak np. DPD, Play, Zara czy PKO BP, padały ofiarą e-maili phishingowych i związanego z nimi szkodliwego oprogramowania. Pojawiały się wymuszenia opłacenia faktur lub fikcyjne załączniki zawierające niebezpieczne wirusy. W związku z tym największy operator kont pocztowych w Polsce – Wirtualna Polska S.A. – zdecydował się na wprowadzenie nowego zabezpieczenia, które ma lepiej chronić użytkowników przed niebezpiecznymi treściami w e-mailach.

Jak działa nowy system zabezpieczeń poczty online?

Użytkownicy poczty WP i o2, po kliknięciu w jakikolwiek link zawarty w wiadomości e-mail, będą informowani o przekierowaniu poza bezpieczne środowisko poczty. Informacja wygląda następująco:

Komunikat brzmi: „Uważaj! Zamierzasz opuścić Pocztę o2. Pamiętaj, aby na stronach spoza o2 nie podawać hasła do swojej poczty. Nigdy też nie instaluj oprogramowania z podejrzanych źródeł.” Dodatkowo otrzymujemy zapytanie, czy chcemy przejść z powrotem do poczty.

ezpieczne konto pocztowe

Kiedy dojdzie do zmian na kontach użytkowników?

Zabezpieczenie od 10 listopada br. funkcjonuje już w zakładce SPAM kont pocztowych o2, ale od 14 listopada pojawia się także w pozostałych zakładkach za wyjątkiem skrzynki głównej. W najbliższych dniach zmiany dotkną również folder główny. Do końca roku zabezpieczenie zostanie wprowadzone na wszystkich kontach o2 oraz nowych kontach poczty WP. Eksperci EmailLabs szacują, że ostrzeżenie może wyświetlać się obecnie u ponad 20% użytkowników poczty elektronicznej w Polsce, a już wkrótce sięgnie 40%, bo tylu właśnie Polaków korzysta z usług o2 i WP.

Plusy i minusy bezpiecznej skrzynki

Wprowadzone zabezpieczenie nie wykluczy całkowicie zjawiska phishingu, ale pomoże je znacznie ograniczyć. Użytkownik otrzyma dodatkową szansę na to, aby przemyśleć decyzję o kliknięciu w link. Z całą pewnością zmniejszy to skalę oszustw z wykorzystaniem poczty elektronicznej i skłoni użytkowników do zachowania większej ostrożności. Z drugiej strony, zmiany będą odczuwalne również dla tych nadawców, którzy wysyłają zamówione wiadomości marketingowe i kluczowe dla biznesów e-maile transakcyjne (np. faktury, potwierdzenia, notyfikacje, czy zresetowane hasła).

Wyobraź sobie zatem sytuację. Twój klient otrzymuje e-maila, czyta, znajduje ofertę dla siebie. Myśli “Dziś 20% rabatu? Warto skorzystać.”. Następnie klika w link przekierowujący na Twoją stronę z tą właśnie ofertą, ale zamiast strony otrzymuje ostrzegający go komunikat. Chwila zawahania czy przejść, czy może lepiej nie. Kolejna próba kliknięcia kończy się tym samym, w wyniku czego klient odpuszcza zakupy w obawie przed bezpieczeństwem swojego komputera. Ty tracisz szansę na sprzedaż. Niestety klient nie poinformuje Cię, dlaczego nie przeszedł dalej. A taki scenariusz może dotyczyć nawet 20% odbiorców.

Jak poprawić skuteczność kampanii mailingowych?

„Wprowadzenie takiej formy zabezpieczenia przez Grupę Wirtualna Polska jest bardzo dobrym i poważnym krokiem w kierunku przeciwdziałania cyberprzestępstwom w sieci. Pojawi się jednak faktyczny problem, który może spowodować 15-20% spadek klikalności w linki, który rykoszetem dotknie nie tylko wysyłających e-maile marketingowe, ale również transakcyjne, ponieważ wyskakujące okno może stać się poważna barierą dla użytkowników. Wprowadzenie zabezpieczenia jest więc równoznaczne ze sporymi spadkami skuteczności wysyłek. Wysyłający wiadomości będą musieli zadbać o ten aspekt, aby nie stracić ruchu na stronie z kanału e-mail szczególnie przed świąteczną gorączką zakupową. Wysyłając e-maile ze sprawdzonej i zweryfikowanej infrastruktury, posiadającej wszelkie certyfikaty i umowy partnerskie z providerami można ustrzec się przed zagrożeniami nie tylko związanymi z ograniczeniami klikania, ale także ze spadkiem bezpieczeństwa” – mówi Tomasz Pakulski, Managing Director w Vercom S.A., który jest właścicielem usługi EmailLabs.

 

In this article