Black Friday? 60 procent Polaków odpowiada: NIE ZNAM

Marketing jak każda dziedzina nauki opiera się na rzetelnej budowanej wiedzy. Niestety, z racji specyfiki tej dziedziny i nabytych nawyków oraz umiejętności marketingowców często spotykamy się z tzw hajpami, czyli modnymi tworami – pojęciami, które de facto w małym stopniu oddają faktyczny stan. Z drugiej strony, marketing jest dziedziną, którą można by nazwać „mniemanologią” przywołując myśl pewnego filozofa, który przytomnie powiedział, że sprawy nie mają się, jak się faktycznie mają, ale mają się tak, jak się ludziom wydaje, że się mają.

Podobna historia ma miejsce z Black Friday, który pompowany w Polsce do granic możliwości przez ekomersowe portale i sprzedawców de facto jest przez większość „normalnych” ludzi kompletnie nieznany. Jak donosi GfK w ubiegłym roku jedynie 12 procent nabywców dokonało zakupu jakiegokolwiek produktu w promocji z tej okazji. Gdyby jednak polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (46 procent wskazań), sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 procent) oraz artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (31 procent).

Magdalena Zimna, Strategic Insight Director w dziale Consumer Goods & Retail, komentuje:

„Z rynkowego punktu widzenia promocje są rzeczą oczywistą. Obniżki cen sprawiają, że produkt staje się bardziej atrakcyjny, motywują do podjęcia szybkiej decyzji o zakupie. Z drugiej strony, powszechność promocji osłabia czujność kupujących, którym częściej niż kiedyś zdarza się nie dostrzec promocji lub krytycznie ją ocenić. Udział detalistów w akcjach typu Czarny Piątek to dobra okazja, by pozyskać nowych klientów lub zwiększyć kosze zakupowe. Promocje i obniżki cen należy jednak planować i wprowadzać rozważnie, a każdą wyprzedaż powinna poprzedzać dokładna analiza korzyści i odpowiedzi na pytanie, do jakiej grupy konsumentów chcemy trafić z kampanią i jaki będzie miała ona wpływ na wizerunek naszej marki i regularność jej kupowania”

 

O badaniu

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z:

Badania własnego przeprowadzonego metodą omnibus (wywiady face-to-face CAPI), zrealizowanego w dniach 10-15 listopada 2017 roku na reprezentatywnej, ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15 roku życia.

Badania GfK Future Buy 2016 przeprowadzonego online na próbie 20 000 respondentów w wieku 18+ w 20 krajach.

Prowadzonego przez GfK badania sprzedaży do klientów końcowych. Instytut GfK regularnie gromadzi dane w 80 krajach na całym świecie na temat sprzedaży sprzętu i urządzeń powszechnego użytku. W Polsce próbę stanowi około 6500 punktów sprzedaży różnego typu, zarówno sklepów detalicznych jak i firm działających na rynku B2B. W próbie GfK są sklepy różnej wielkości, usytuowane w całym kraju, zarówno tradycyjne jak i internetowe, specjalizujące się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych), a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.

Zostaw odpowiedź