Ceneo.pl korzystając z największej w Polsce bazy biznesowych klientów handlujących detalicznie w Internecie postanowiło przeprowadzić badanie, w ramach którego sprawdziło, jak właściciele i/lub obsługa sklepów internetowych ocenia na co dzień platformy, na których przyszło im pracować.   Czytaj więcej

Przy okazji, dowiedzieliśmy się, że zasada Pareto jest wiecznie żywa.

 

 

Gdzie tu miejsce na zasadę 80/20 pochodzącą od włoskiego socjologia Vilfreda Pareto? Otóż znajduje ona zastosowanie w proporcji gotowego do dedykowanego oprogramowania, z jakiego korzystają sklepy. 84 procent polskich e-sklepów korzysta z gotowych systemów, a tylko 16 procent z nich decyduje się na wdrożenie własnego oprogramowania – bardzo blisko zasady 80/20.

 

Kto decyduje się na dedykowane (niekoniecznie własne)? Każdy, kto stwierdzi, że dotychczas stosowane rozwiązanie e-commerce oferuje zbyt małą funkcjonalność (tak twierdzi 78% badanych).

 

Prześledźmy wypowiedzi przedstawicieli dużych sklepów internetowych:

Sklepy o dużej skali działalności, obsługujące tysiące zamówień dziennie, muszą korzystać z rozwiązań skrojonych pod ich indywidualne potrzeby. Takie platformy projektowane są pod konkretne wymagania i dopasowywane do stosowanych systemów informatycznych, dzięki czemu odpowiadają specyfice danego biznesu. Pozwala to efektywnie zarządzać obsługą klienta – od najlepszej ekspozycji oferty po szybkie i skuteczne dostarczenie zakupów do domu. Trzeba jednak pamiętać, że własne rozwiązania wiążą się z utrzymaniem własnych zasobów IT – mówi Paulina Pilecka-Domin, dyrektor marketingu i e-commerce z Electro.pl.

 

Słowem kluczem w przypadku własnej platformy e-commerce jest elastyczność. Rozwiązania są uszyte na miarę, z możliwością szybkiej reakcji na nowe potrzeby – mówi Jakub Gierasimiuk ze sklepu tagomago.pl.

 

A Piotr Koryciński odpowiadający za obszar IT w sklepie wapteka.pl dodaje: – Autorskie rozwiązanie pozwala na integrację wszystkich kluczowych funkcji związanych z prowadzeniem sklepu: sprzedaży, realizacji zamówień, zakupów, zarządzania magazynem, tworzenia analiz oraz prowadzenie rozliczeń.

 

Anna Dobrzycka z 9design.pl: – Gotowa platforma jest idealnym rozwiązaniem dla nowych biznesów. Korzystamy z doświadczenia innych i możemy w bardzo szybki sposób uruchomić sprzedaż w sieci. Jednak wraz z rozwojem firmy, rozbudową księgowości i gospodarki magazynowej, wzrastającą bazą klientów i liczbą zamówień – gotowe szablony przestają odpowiadać na indywidualne potrzeby konkretnego biznesu. Często właśnie wtedy firmy decydują się na platformę skrojoną na miarę, która co prawda wymaga wysokich nakładów finansowych, ale będzie odpowiadała konkretnym potrzebom przedsiębiorstwa.

 

A co ze sklepami, które decydują się na prostsze i dużo, dużo tańsze gotowe rozwiązania?

– Przyczyną są najczęściej względy organizacyjne. Prowadzenie platformy sklepowej pozostawiamy w rękach specjalistów, a sami dzięki temu możemy w pełni skoncentrować się na sprzedaży i działalności operacyjnej sklepu – mówi Marcin Warzecha z Nakrywamy.pl

 

Trudno dyskutować z takim argumentem, szczególnie, jeśli obsługa sklepu to jedna lub dwie osoby, w tym właściciel, a do dużego budżetu na marketing i logistykę bardzo daleka droga.

 

Istnieje przy tym trzecia droga (pominięta w informacji Ceneo.pl) w postaci platform open-source z uszytymi gotowymi rozwiązaniami, które można rozwijać właściwie w dowolny elastyczny sposób. Wśród tego typu platform najpopularniejszym rozwiązaniem jest Prestashop, który w podstawowej wersji jest w pełni bezpłatny oraz otwarty tzn umożliwia właściwie dowolną integrację w kod źródłowy. A to pozwala na dowolne modyfikacje. Zaś osoby, które nie chcą tego czynić mogą kupować na wolnym rynku gotowe moduły lub zlecać wolnym strzelcom tworzenie własnych, dedykowanych modułów o całkowicie zindywidualizowanej pod kątem konkretnego przedsiębiorstwa funkcji. Trzecia droga Prestashop umożliwia łączenie prostych i bardzo tanich, a wręcz darmowych i gotowych do szybkiego wdrożenia rozwiązań z możliwością stopniowego indywidualizowania sklepu.

 

Jak policzyło Ceneo.pl, obok Prestashop, aktualnie na rynku e-przedsiębiorcy mogą wybierać spośród 40 platform pozwalających na handel internetowy.

 

TOP 10 najlepiej ocenionych platform:

Średnia z uzyskanych ocen w skali 0-10

Shoper

8,00

Shopgold

7,74

Sky_Shop

7,60

Clickshop / Home.pl

7,56

IAI

7,39

Prestashop

7,34

Redcart

7,00

Sote

6,69

Shoplo

6,75

Cstore

5,50

 

Na koniec garść powodów, dla których przedsiębiorcy internetowi zmieniają platformy e-commerce:

  • zbyt mały zakres funkcjonalności (51 procent)
  • problemy ze współpracą z dostawcą (21 procent)
  • zbyt wysokie koszty (11 procent)

 

Oraz garść powodów, dla których przedsiębiorcy internetowi decydują się na platformę e-commerce:

  • jak najszerszy zakres funkcjonalności (71 procent)
  • integracja z porównywarkami (55 procent)
  • obsługa płatności elektronicznych (49 procent)
  • darmowe aktualizacje (46 procent)
  • wysokość stałych opłat 41 procent.

 

 

– Widać wyraźnie, że działający na naszym rodzimym rynku e-commerce przedsiębiorcy podchodzą do swoich biznesów w sposób profesjonalny, stawiając wobec dostawców wysokie wymagania. Nie szukają najtańszych rozwiązań. Są gotowi zapłacić więcej za gwarancję stabilności i niezawodności, które przełożą się na rozwój sklepu i dostęp do istotnych kanałów sprzedaży – podsumowuje Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający serwisu Ceneo.pl.

 

 

– Nie dziwi mnie tak wysoka pozycja kryterium wyboru platformy związanym z integracją z porównywarkami. Dostarczamy sklepom nawet 40% zamówień, a sklepy chcą w pełni zautomatyzować proces pokazywania u nas swoich ofert i wykorzystać wszystkie narzędzi promocji i sprzedaży jakie im oferujemy. Postanowiliśmy pomóc sklepom w wyborze najlepszych gotowych rozwiązań na rynku, które w pełni, automatycznie i bez dodatkowych nakładów finansowych integrują się z naszymi funkcjonalnościami. Takim platformom od tego roku będziemy przyznawać Certyfikaty Ceneo.pl – dodaje.

Tagi