4759 0
4759 0

Dzisiaj opowiemy o drugiej części raportu Ceneo.pl na temat efektu ROPO. Tym razem przebadano aż 3500 klientów sklepów internetowych. Co z tego wynikło?

Część pierwsza była oparta o badanie offline podobnej liczby respondentów w kilkunastu największych sklepach w Polsce. W części drugiej, przebadano, jak już wspomnieliśmy 3500 klientów sklepów internetowych za pomocą metody CAWI (Computer Assisted Web Interview). Badanie wykonano w dniach 15 – 17 sierpnia 2016 roku.

Zaczynam od pytania o zwyczaje zakupowe konsumentów, a konkretnie o ostatni zakup w sklepie internetowym. Okazuje się, że najczęściej wskazywano ubrania i buty (blisko 30 procent). Sporo mniej padło na sprzęt elektroniczny (blisko 20 procent). Ale gdy dodamy blisko 10 procent z AGD to może okazać się że RTV i AGD stanowią podobny procent zakupów w poniższym wykresie.  Reszta zakupów to dosłownie ułamek całości.

ropo1

 

Potem robi się tylko ciekawiej, ponieważ mamy wyniki pytania: Jak najczęściej robisz zakupy? 35 procent wskazuje, że najpierw sprawdza informacje w Internecie a potem zmierza prosto do sklepu stacjonarnego w celu sfinalizowania transakcji. Czyli typowe ROPO nadal dominuje, nawet wśród osób, które kupują w Internecie. Niewiele mniej, bo 27 procent po prostu idzie do sklepu stacjonarnego, ogląda i kupuje. Suma tych dwóch pozycji daje ponad 60 procent – tyle też Polaków, aktywnych zakupowo Internautów preferuje wciąż zakupy online. Co do odwróconego ROPO to jest to najrzadziej wskazywana opcja.

ropo2

Jednego możemy być pewni. Internet to bardzo ważne źródło informacji zakupowych. A skoro są w nim zainteresowani zakupami klienci, to tylko od nas zależy, jaką część z nich uda nam się zachęcić i doprowadzić do konwersji tej potężnej fali ruchu „poszukiwaczy”. Szczególnie dotyczy to większych transakcji w kwotach powyżej 1000zł. Poniższy wykres w pewnym stopniu może odpowiadać na to, gdzie powinniśmy być ze swoją ofertą.

ropo3

ropo4

ropo5

 

ropo6

 

In this article