4325 0

Różnice między poszczególnymi kanałami sprzedaży coraz bardziej się zacierają. Klienci nie są ograniczeni miejscem ani okolicznościami wyszukiwania informacji oraz kupowania produktów i coraz częściej wykorzystują każdy ze sposobów...

Konsumenci praktycznie nie rozstają się ze swoimi telefonami. Dynamicznie rośnie zarówno liczba zamówień dokonywanych na urządzeniach mobilnych, jak i płatności w tym kanale – wg raportu Criteo 50% transakcji na światowym rynku ecommerce odbywa się z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Polscy konsumenci również coraz chętniej je wykorzystują do dokonywania płatności – zgodnie z raportem M-commerce. Kupuję mobilnie Izby Gospodarki Elektronicznej, smartfona do tego celu użyje 18% badanych, tablet wskazało 11% respondentów. Coraz więcej osób korzysta również, mniej lub bardziej świadomie, z techniki cross-device zaczynając proces na jednym urządzeniu, a kończąc je na innym (również w tym wypadku na świecie jest to już 50% transakcji). Ciągle rośnie również popularność i zasięg aplikacji mobilnych oraz przystosowanie stron sklepów do technologii RWD. Wszystko to sprawia, że coraz łatwiej kupić interesujący nas produkt, w najbardziej odpowiadający nam sposób. Gdy już sfinalizujemy transakcje, pozostaje nam „jedynie” otrzymać zamówiony przedmiot. Często najlepszą opcją w tym zakresie jest odbiór osobisty w siedzibie sklepu.

Z punktu widzenia kupujących, najważniejszymi zaletami modelu click and collect są oszczędności – zarówno czasu jak i pieniędzy. W przypadku sprawnie realizowanej usługi, towar można zamówić rano np. w drodze do pracy, a następnie odebrać wracając do domu. To przewaga co najmniej 1 dnia w stosunku do wysyłek kurierskich. Praktyka pokazuje, że realny czas oczekiwania na paczkę może być zdecydowanie dłuższy lub mogą wystąpić inne trudności (kurier nieobsługujący naszego adresu w godzinach popołudniowych). W tej sytuacji odbiór osobisty pozwala znacznie przyspieszyć proces zakupowy i chociaż wymaga to nieco wysiłku ze strony Klienta, odpowiednie planowanie i trochę praktyki pozwala znacznie usprawnić ten proces.

escalator-in-market-1432247

Nie bez znaczenia pozostaje również oszczędność pieniędzy na kosztach wysyłki. Kilka lub kilkanaście złotych nie robi dużego wrażenia przy większych zamówieniach (zwłaszcza przy opcjach darmowej dostawy), jednak istnieje spora grupa produktów, których nie opłaca się kupować w sklepach internetowych. Zwykłe sklepy stacjonarne wykorzystują te różnice i narzucają gigantyczne marże np. na akcesoria GSM, drobną elektronikę, część kosmetyków czy specjalistyczne produkty. Przedsiębiorstwa, które zaoferują swoje produkty w konkurencyjnie skalkulowanej cenie mogą dzięki temu znacznie poprawić swój wynik finansowy.

Korzyści click and collect nie ograniczają się tylko do Klientów. Model ten sprzyja regularnym zakupom, ponieważ kupujący mają pewność właściwej realizacji, jakości oraz korzystnej ceny. Najbardziej zadowoleni z nich mogą nawet polecać sklep wśród swoich znajomych. Mimo pewnej nieformalności tzw. „poczta pantoflowa” wciąż pozostaje potężnym narzędziem, którego nie należy lekceważyć. Odbiór osobisty pozwala również zmniejszyć koszty po stronie Sprzedawcy – przygotowanie towaru jest tańsze i mniej pracochłonne. Wizyta Klienta w sklepie, w celu odebrania przedmiotów, to dodatkowa okazja do prezentacji oferty, doradztwa czy nawiązania relacji. Nie należy w takich sytuacjach przesadzać, gdyż zbytnia nachalność może zaowocować efektem odwrotnym do zmierzonego, jednak komunikacja prowadzona z wyczuciem pozwala skutecznie promować produkty i przywiązać kupujących do siebie.

Ważną kwestią w przypadku jakichkolwiek zakupów są płatności, dlatego warto postawić na jak najszerszy wybór, pozwalający osiągnąć maksymalną konwersję. Istotne będzie zarówno zapewnienie możliwości płacenia kartą i gotówką podczas odbioru jak i wcześniejsze opłacenie zamówienia. W przypadku transakcji na urządzeniach mobilnych, dostępna jest bogata gama rozwiązań, przystosowanych do różnych wymagań użytkowników odnośnie wygody, szybkości i bezpieczeństwa. Znakomicie sprawdzi się np. możliwość zapamiętania swojej karty i płatności 1 dotknięciem lub system BLIK, który oferuje wygodną płatność telefonem w terminalu. Inne warte polecenia technologie to natychmiastowe przelewy internetowe oraz zapłata kartą, które pozwalają zachować wszystkie korzyści omawianego modelu.

Podobnie jak inne dostępne rozwiązania i strategie, sam model click and collect nie zapewni spektakularnego sukcesu. Jeżeli jednak będzie właściwe realizowany, jako część szerszego planu rozwoju przedsiębiorstwa, może się okazać jednym z bardziej rentownych kanałów sprzedaży. Jest on jednak przede wszystkim odpowiedzią na oczekiwania konsumentów i sposobem zapewnienia im satysfakcjonujących rozwiązań. Korzyści osiągane przez sklep również, powinny zachęcać do promowania tego sposobu na zakupy wśród obecnych i przyszłych Klientów. Obecnie nie musimy już wybierać między światem offline i online – rynek dostarczył nam jedną z najbardziej optymalnych metod nabywania przedmiotów.

 

autor: Grzegorz Świerniak, Marketing Communication Manager w Tpay.com, ekspert e-Izby

Tagi