1563 0

Ten tydzień upływa nam pod znakiem analizowania najważniejszego raportu na temat polskiego handlu internetowego.

Dzisiaj przeanalizujemy kolejny rozdział raportu „E-commerce w Polsce 2017” autorstwa Gemiusa i Izby Handlu Elektronicznego. Niezwykle ważny, bo odpowiadający na pytanie „dlaczego Polacy kupują w Internecie?” Jak już zdążyliśmy się dowiedzieć, 54 procent polskich Internautów kupuje w sieci, z czego 16 procent kupuje w zagranicznych sklepach. Rok temu było to odpowiednio 48 i 10 procent.

Jeśli chodzi o powody kupowania online to wyróżniono tu szczególnie pierwsze trzy:

  • 82 procent wskazań – dostępność sklepu przez całą dobę
  • 77 procent wskazań – brak konieczności jechania do sklepu
  • 76 procent wskazań – nieograniczony czas wyboru

Pozostałe czynniki to:

  • 62 procent wskazań – niższe koszty dostawy
  • 58 procent wskazań – niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych
  • 43 procent wskazań – zniżka dla osób kupujących przez Internet

Jest to badanie w pewien sposób przełomowe, gdyż wszystkie typowo cenowe atraktory został zepchnięte na pozycje niższe niż pierwsze trzy. W ubiegłym roku w pierwszej trójce znalazło się 75 procent wskazań na atrakcyjniejszą cenę w sklepach internetowych. W tym roku poziom wskazań na ten czynnik wręcz runął w dół. Jesteśmy w momencie praktycznie pełnej integracji kanałów sprzedaży wszystkich najważniejszych polskich sprzedawców offline, przy czym każdy duży polski sprzedawca zdążył się umościć w Internecie. Stąd użytkownicy sieci przestali zauważać jakiekolwiek różnice cenowe między online a offline.

Na drugim biegunie mamy użytkowników, którzy wciąż boją się zakupów w sieci, a ich głównym (de)motywatorem pozostaje potencjalne ryzyko jakie mogą ponieść podczas zakupów oraz mniejszy wybór produktów w stosunku do tradycyjnego sklepu.

Untitled-1

 

Tagi