3332 0

Zapewnienie wygodnej, intuicyjnej ścieżki użytkownika ułatwia dokonywanie zakupów, sprawia, że dokonywanie zakupów staje się przyjemniejsze dla klientów i bardziej dochodowe dla sklepów.

W niedawno opublikowanym raporcie Usability LAB sprawdza, jak ze spełnieniem ponad 250 kryteriów użyteczności radzi sobie dwudziestka najczęściej odwiedzanych sklepów internetowych w Polsce.

Wśród badanych sklepów znalazły się (kolejność alfabetyczna): Agito.pl, Aledobre.pl, Alma24.pl, Bonprix.pl, Cyfrowe.pl, Empik.com, Euro.com.pl, Intymna.pl, Komputronik.pl, Mediamarkt.pl, Merlin.pl, Militaria.pl, Motostrada.pl, Oponeo.pl, Perfumeria.pl, Redcoon.pl, Szkla.com, Tchibo.pl, Zalando.pl.

Oprócz oceny z pomocą listy kontrolnej, zespół Usability LAB przeprowadził również badania najwyżej ocenionych sklepów metodą testów z użytkownikami, aby pogłębić analizę dobrych wzorców w trzech sklepach, które uzyskały najwięcej punktów w badaniu indeksem użyteczności: Cyfrowe.pl, Oponeo.pl i Leroymerlin.pl.

Badacze sprawdzili każdy ze sklepów pod kątem spełnienia dobrych praktyk i norm w zakresie dostępności, ergonomii, architektury informacji i odporności na błędy użytkownika.

Szczególną uwagę poświęcono kwestii dostosowania sklepów do przeglądania na tabletach i smartfonach. Co ciekawe, ze wszystkich badanych sklepów tylko Perfumeria.pl korzysta dzisiaj z w pełni responsywnej witryny (responsive web design, RWD). Pozostałe sklepy również dostosowały się do przeglądania na urządzeniach mobilnych, ale wykorzystały technikę projektowania adaptacyjnego (adaptive web design).

 

Wśród najlepszych praktyk wykorzystywanych przez sklepy wiodące pod kątem użyteczności, autorzy raportu wskazują między innymi:

  • dbanie o przejrzystość strony głównej, zgodnie z założeniem że użytkownik który odwiedza witrynę musi w ułamku sekundy ocenić, które jej elementy to nawigacja, a które to kontent,
  • odporną na błędy i dającą wartościowe podpowiedzi wyszukiwarkę produktów,
  • dobre prowadzenie użytkownika za rękę po ścieżce zakupowej, z uwzględnieniem świetnie widocznych i w spójny sposób sformatowanych najważniejszych przycisków akcji,
  • umożliwienie wygodnego logowania z pomocą kont Facebook lub Google i szybkiego wyjścia do kasy bez konieczności zakładania konta,
  • zrozumiałe i pokazane we właściwym miejscu komunikaty o błędach przy wypełnianiu formularzy,
  • odpowiednią wielkość przycisków akcji w wersjach witryny na urządzenia mobilne.

W treści raportu podano również kilkadziesiąt kryteriów które pozwalają obiektywnie ocenić użyteczność wyszukiwarki.

Więcej dobrych praktyk i wzorców użyteczności znajdziecie w niedawno opublikowanym raporcie o UX e-sklepów autorstwa Usability LAB.

raport usability Jacek Popko, dyrektor zarządzający, Usability LAB

Tagi