4005 0

W pierwszym kwartale 2017 roku polski rynek e-reklamy urósł „tylko” o 10.5 procent, co jest granicą dwucyfrowego wyniku.

W pierwszym kwartale 2017 roku nakłady na reklamę cyfrową wyniosły 890 milionów złotych, o 85 milionów złotych więcej, niż rok wcześniej w porównywalnym okresie. Jak twierdzą przedstawiciele IAB Polska Kluczowy wpływ na dwucyfrową dynamikę mają globalni gracze oraz segment ogłoszeń, które utrzymały dwucyfrowy wzrost, podczas gdy wśród pozostałych podmiotów na rynku dynamika wyniosła 3.7 procenta. Mamy więc do czynienia z wyraźną oznaką zastopowania dynamiki. Na przykład w roku 2015 wzrost całego rynku wyniósł 14 procent i czyli o blisko 80 milionów złotych.

– Rosnące wydatki na reklamę online i coraz większy jej udział w budżetach przeznaczanych na reklamę są dowodem doceniania tego sektora. Struktura nakładów pokazuje jednocześnie niejednolitą dynamikę wzrostu, przy czym największy notują globalni gracze – dodaje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Oprócz e-mail marketingu, którego wartość spadła o 3 procent rok do roku, wszystkie podstawowe formaty reklamy online zanotowały mniejszy lub większy wzrost. Co zaskakujace, największy w przypadku ogłoszeń (aż 24 procenty). Dziesięcioprocentowy osiągnęła także reklama w wyszukiwarkach, w dużym stopniu dzięki emisji na urządzeniach mobilnych. Wartość wydatków na display wzrosła o 8 procent, co wskazuje na duże zmiany w dynamice i być może nadchodzący kryzys w najbliższych latach.

IAB_PwC_AdEx_2017Q1_infografika

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

Dane zbierano do 29 lipca 2017 r.

Więcej informacji o badaniu na: http://iabadex.pl

Tagi