Ipsos zaprezentował październikowy wskaźnik optymizmu konsumentów, z którego wynika, że Polacy od dawna nie mieli tak kiepskich nastrojów.

Od września wskaźnik zanotował spadek o blisko 2,5 punkta procentowego spadając do 72,06 – co jest wskaźnikiem nie notowanym od marca 2009 roku. To fundamentalna zmiana. Przez ostatnie dwa lata Polacy wydawali się być społeczeństwem szczęśliwie odpornym na informacje serwowane przez zaklinaczy kryzysu w postaci na przykład prof Krzysztofa Rybińskiego.

Sporo wskazuje na to, że tym razem kryzys faktycznie dosięga polskie rodziny. Pokazuje to wskaźnik sytuacji materialnej gospodarstw domowych, który spadł o blisko 2 punkty. Potwierdza to inny fragment badania, z którego wynika, że 52% Polaków zauważyło pogorszenie sytuacji gospodarczej w kraju. Jedynie 4% respondentów uważa, że sytuacja uległa poprawie. To o połowę mniej niż miesiąc wcześniej.

Tagi