Kilka miesięcy temu na moich półkach zagościła książka "Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y" wydana w Polsce nakładem serii wydawniczej Samo Sedno.   Czytaj więcej

Publikacja jest o tyle ciekawa i warta odświeżenia, bo prezentuje naukowe, poparte licznymi przykładami, podejście do kreowania atrakcyjnej marki. Na podstawie badań (co prawda prowadzonych na terenie USA) analizuje potrzeby konsumentów i elementy wpływające na atrakcyjność marki w oczach nawet najbardziej kapryśnych klientów.

Wśród wielu cech atrakcyjnej marki, które autorzy poddają szczegółowej analizie, kreuje się podstawowy model atrakcyjności marki – model CRUSH (coolness, realness, uniqueness, self-identification, happiness), który jest fundamentem pożądanej, według pokolenia Y, marki:

  • atrakcyjność
  • unikalność
  • oryginalność
  • identyfikacja klienta z marką
  • zadowolenie klienta

Podstawowe elementy modelu CRUSH, rozłożone na czynniki pierwsze pozwalają spojrzeć na unikalność czy oryginalność marki z innej perspektywy.

 

W jednym z podrozdziałów książki, który szczególnie utkwił mi w pamięci dowiadujemy się, jak w stosunkowo prosty – trzyetapowy sposób, zwiększyć atrakcyjność marki w oczach pokolenia Y. W tej sytuacji wystarczy pracować nad następującymi cechami marki:

  1. Wyjątkowy charakter – omówiony na wielu przykładach m.in. marki odzieżowej Diesel, która swoje „wyjątkowe” kolekcje wprowadza wyłącznie do renomowanych sklepów lub oferuje kolekcje projektowane wyłącznie przez młodych i niezależnych projektantów.
  2. Elementy innowacji – dokładnie, wystarczą elementy innowacji aby zwiększyć zainteresowanie marką i długotrwale utrzymać jej atrakcyjność. Jednym z przykładów, na który powołują się autorzy jest wprowadzanie na rynek różnych modeli urządzenia iPod. Firma Apple w ciągu kilku lat wprowadziła aż sześć wersji iPod’a począwszy od iPod Classic przez iPod Touch, Shuffle czy Nano. Każda nowa wersja urządzenia posiadała element innowacji, który zagwarantował jej utrzymanie wysokiego poziomu atrakcyjności i zainteresowania konsumentów.
  3. Reklama oraz selekcja medialna – niemniej ważny jest sposób przekazu i medium, którym przekaz dociera do odbiorcy. Ponad 1/3 młodych ludzi przyznaje, że na ogólny wizerunek marki wpływa dobra reklama, emitowana w kanałach, które częściej niż inne kojarzone są ze słowem cool. Wśród najczęściej wymienianych kanałów telewizyjnych pojawia się MTV, również szerokie wykorzystanie reklamy internetowej czy tworzenie ciekawych aplikacji na urządzenia mobilne ma kluczowe znaczenie w dotarciu do młodego pokolenia. Przykład, na który w tym miejscu powołują się autorzy książki to kampania Sprite’a z 2010 roku, której twarzą został raper Drake.

Fragmenty książki oraz możliwość jej zakupu znajdziecie na stronie wydawcy: http://www.samosedno.com.pl/jak-kreowac-marki-ktore-pokocha-pokolenie-y,977.html

 

 

Tagi