6034 0

Jak zoptymalizować i uspójnić ze sobą aplikacje mobilne na trzy różne systemy operacyjne? Co zrobić, aby zmiany przełożyły się na korzystne wyniki biznesowe?   Czytaj więcej

Ostatnio na Mensis.pl poświęcamy sporo miejsca najpopularniejszej w naszym kraju internetowej porównywarce cen. Tym razem jednak nie o zmianach własnościowych i prawnych, ale o ciekawym case study z redesignu aplikacji mobilnej.

Przed wdrożeniem najnowszych wersji aplikacji mobilnych, działających pod kontrolą Androida, iOSa i Windows Phone’a, appki były tworzone przez różne zespoły projektowe i w różnym czasie – w efekcie były one niespójne, zarówno w aspekcie funkcjonalnym, jak i graficznym.

Efekt był niezbyt zadowalający:

Ceneo postanowiło więc przeprowadzić redesign aplikacji, aby odświeżyć interfejs, wyeliminować błędy oraz uspójnić jej wygląd na różnych urządzeniach oraz systemach operacyjnych.

Na wstępnym etapie wybrano metodykę prac w duchu user-centered design (UCD). Projekt poprzedzony był więc szeregiem badań, których celem było poznanie użytkownika – jego potrzeb, wymagań oraz problemów, z którymi się borykał w trakcie korzystania z aplikacji. Na bazie danych ilościowych oraz jakościowych sformułowano główne priorytety i założenia projektu. Postanowiono zwrócić uwagę przede wszystkim na mechanizmy wyszukiwania, filtrowania i sortowania elementów, czyli na proces dotarcia do preferowanego produktu.

Jednym z największych wyzwań w trakcie projektowania było stosowanie się do wytycznych producentów systemów operacyjnych (UI Guidelines). Każdy producent udostępnia własne wytyczne dotyczące projektowania, co przy kilku systemach operacyjnych może skutkować dużym zróżnicowaniem w wyglądzie aplikacji (a tego chciano uniknąć).

Za inspirację dla nowego, spójnego ekranu głównego dla wszystkich aplikacji posłużył ekran startowy na iPhone’a, który został najlepiej oceniony podczas badań z użytkownikami. Twórcy podkreślają, że zadbano nie tylko o bardziej przejrzysty interfejs, ale również o np. bardziej wyeksponowany dostęp do skanera kodów kreskowych, czy też kategorii. Jako pierwsza ukazała się aplikacja na Androida – we wrześniu 2013 r. Później swoje premiery miały wersje na iOS (iPhone) oraz Windows Phone.

Porównując dane dotyczące aplikacji Ceneo.pl za wrzesień 2013 (poprzednia wersja) oraz październik 2013 (obecna wersja) dostrzec można wyraźny wzrost wskaźników efektywności aplikacji.

Wśród najważniejszych współczynników warto wymienić wzrost liczby aktywnych użytkowników o 15,23% (system Android), uruchomień aplikacji (iPhone) o 51%, a także spadek współczynnika odrzuceń o 16,23% (Windows Phone). Konwersja, mierzona jako stosunek przejść na zewnętrzne strony sklepów internetowych względem uruchomień aplikacji, wzrosła na iPhonie aż o 84%. Co ważne, poprawa statystyk dotyczy wszystkich wersji aplikacji, a użytkownicy częściej i chętniej używają porównywarki Ceneo na swoich urządzeniach mobilnych.

 

Tagi