59349 3

Metody pozyskiwania naturalnych i wartościowych linków, to najczęściej zadania dość angażujące bądź kosztowne. Warto jednak rozważyć skorzystanie z zaproponowanych poniżej rozwiązań, by skutecznie urozmaicać e-commercowy link building.

Przeczytaj część 1: Link building 2015

Źródła linków dla sklepu

  1. instrukcje obsługi, poradniki w formacie pdf – odpowiednio przygotowane
    poradniki dotyczące obsługi, eksploatacji czy wyboru sprzętu oferowanego przez naszą branżę, udostępnione w sieci w formie krótkich poradników mogą być dobrym źródłem naturalnych linków. Dobrej jakości poradniki mają szanse być przedrukowywane w innych miejscach, a to w prostej linii przełoży się na pozyskanie kolejnych naturalnych linków;
  2. wpisy gościnne na blogach i serwisach – niszowe sklepy internetowe mają tę zaletę, że najczęściej tworzone są przez pasjonatów, specjalistów w swojej dziedzinie. Merytoryczne wpisy angażujące użytkowników do dyskusji są świetnym sposobem na pozyskanie wielu naturalnych linków. Warto zwrócić uwagę na charakter publikowanych treści – nie powinny sprzedawać, a wspierać użytkownika w podejmowaniu najlepszych dla niego decyzji. Linki powinny wyglądać naturalnie, a jeśli nie ma takiej możliwości, mogą być pominięte w treści i prezentowane jedynie w stopce autorskiej lub w publikowanych pod tekstem komentarzach/ odpowiedziach na pytania czytelników.
  3. infografiki – o potencjale infografik w procesie link buildingu powiedziano już wiele. Powstały specjalistyczne szkolenia z tej tematyki. Z pewnością nie każdy sklep jest w stanie stworzyć wirusowo rozprzestrzeniające się informacje graficzne, bo dobry pomysł gra tutaj kluczową rolę. Infografiki zasypują nas każdego dnia – ciężko precyzyjnie przewidzieć ich cykl życia czy sposób rozprzestrzeniania się. Można jednak stwierdzić, że nawet pospolity asortyment przedstawiony nieszablonowo jest w stanie wzbudzić emocje wydawców stron, a od tego już krótka droga do zdobycia wartościowych linków. Ciekawym przykładem skutecznej e-commercowej infografiki z banalnym produktem w roli głównej, może być jedna z pamiętnych okołoświątecznych grafik od Grupy Manubia, dotycząca sprzedaży skarpetek w serwisie Allegro.
  4. rankingi i zestawienia popularności – to chwytliwe zagadnienia wykorzystywane przez działy PR większych podmiotów e-commerce. Duże sklepy internetowe, posiadające reprezentatywne zbiory danych, są w stanie dostarczać ciekawe zestawienia, dotyczące np. marek wybieranych produktów, profili klientów danego asortymentu czy popularności świątecznych prezentów. Temat jest niemal nieograniczony, warto wcześniej zaplanować czym i kogo chcemy zainteresować, następnie zrealizować materiał i przekazać zadanie rozprzestrzenienia go do działu PR.
  5. aktywność w social mediach – przemyślana aktywność w wybranych mediach społecznościowych, to sposób na stały przyrost naturalnych linków. Social media to również kanał komunikacji nowoczesnego sklepu i sposób na budowanie relacji z grupą docelową, a więc must have dobrych e-commercowych praktyk w ogóle.
  6. konkursy – konkurs z nagrodami zaproponowany na stronach Twojego sklepu może być jednym z najtańszych sposobów na pozyskanie wielu naturalnych linków. Zorganizuj atrakcyjne nagrody, pamiętaj o regulaminie, zapewnij odpowiedni czas życia wydarzenia lub przyzwyczaj klientów do cyklicznie przeprowadzanych konkursów. Ułatwiaj zainteresowanym dzielenie się informacją o konkursach w Twoim sklepie.
  7. sample produktów – jeśli w Twoim sklepie internetowym jesteś w stanie rozdawać darmowe próbki towarów, możesz liczyć na masę linków przychodzących i wzmożony ruch. Informacje o możliwości odebrania darmowych próbek rozchodzą się w sieci z prędkością światła. Nie zawsze jest to niestety inwestycja w żywo zainteresowanego Twoją ofertą klienta, ale jeśli zsumujemy wszystkie potencjalne korzyści (w tym dziesiątki pozyskanych linków) może to być działanie ekonomicznie uzasadnione.
  8. poproś o polecenie – jeśli posiadasz bazę klientów, spróbuj poprosić ich o polecenie Twojego sklepu. Dziś wielu aktywnych użytkowników sieci prowadzi swoje blogi lub udziela się na forach dyskusyjnych. Pozwól klientom zdobywać wartościowe linki i wynagradzaj ich rabatem lub gratisem na kolejne zamówienia. W ten sposób możesz upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Po raz kolejny warto opracować regulamin i nadzorować działania użytkowników, by minimalizować ryzyko nadmiernego spamowania.
  9. zainwestuj w ambasadora marki – pomimo tego, że wielokrotnie przewidywano śmierć tradycyjnych forów internetowych, te cały czas mają się nie najgorzej. Jeśli sam nie jesteś aktywnym forumowiczem, zawsze możesz rozejrzeć się po forach branżowych i wyszukać aktywnych i niezrzeszonych z żadną marką użytkowników. Wbrew pozorom w wielu branżach wciąż istnieją osoby, które za drobną opłatą lub wartościowym suwenirem umieszczą link do Twojego sklepu w stopce swojego forumowego profilu. Na przykładzie powyższych propozycji można zauważyć, że myślenie o link buildingu powinno być składową wszystkich podejmowanych działań promocyjnych. Oczywiście podstawowym i nieodłącznym sposobem budowania struktury linków w e-commerce niezmienne pozostają wpisy w wartościowych katalogach i własna sieć stron około sklepowych.

 

Ukierunkowanie na użytkownika

Warto pamiętać, że linki budujemy nie tylko po to, aby do naszej strony trafiały roboty wyszukiwarki. W 2015 roku linkujmy przede wszystkim dla użytkowników. Dzięki temu nasze strony znajdą się na wysokiej pozycji, ale również pojawią się konwersje, do których w e-commerce dążymy. Sklepy mają sprzedawać, a nie tylko wisieć w topie, o czym czasami zapominamy. I pamiętajmy, losowość w link buildingu jest zbyt ważna, żeby pozostawić ją przypadkowi (;

 

źródło: Mensis.pl nr 32

Tagi

3 comments

  1. Aaron

    10. zainwestuj w komentarz pod ciekawym artykułem tematycznym, który żywo i w przemyślany sposób nakierowuje na najistotniejsze zagadnienia linkowania.

  2. Marcin

    Tak to prawda. Linkowanie do witryny nie jest rzeczą prostą, a efekt zawsze nie wiadomy

  3. LoveBooks.pl

    A jak to jest z linkami dofollow i nofollow?

Comments are closed.