3772 0

Nic tak nie podgrzewa emocji, jak wszelakie rankingi. Zwłaszcza, gdy na tapecie znajduje się jeden z najpopularniejszych i najbardziej dochodowych sportów na świecie. Analitycy brytyjskiej firmy Brand Finance...

 

Manchester, Bayern, Real – największe marki

W czołowej 50-tce nie znajdziemy polskich klubów, ale tureckie czy brazylijskie już tak. Na ile wyceniono lidera? Otóż według specjalistów, marka Manchester United ma wartość ponad 1,2 mld dolarów. Trudno się dziwić takiemu rezultatowi, jeżeli spojrzymy na liczby – 65 mln polubień na oficjalnym Facebooku, rekordowa umowa sponsorska z Adidas (750 mln funtów za 10 lat) oraz gigantyczne zyski z nowego kontraktu ligi na sprzedaż praw do transmisji. Marka urosła o 68 proc., chociaż wyniki sportowe są dalekie od ideału.

Za plecami United sklasyfikowano:

  • Bayern Monachium: 933 mln dolarów
  • Real Madryt: 873 mln dolarów
  • Manchester City: 800 mln dolarów
  • Chelsea Londyn: 795 mln dolarów
  • FC Barcelona: 773 mln dolarów
  • Arsenal Londyn: 703 mln dolarów
  • Liverpool: 577 mln dolarów
  • PSG: 541 mln dolarów
  • Tottenham: 360 mln dolarów
  • Juventus Turyn: 350 mln dolarów

Stawkę 50 marek piłkarskich zamyka włoska Fiorentina z wynikiem 76 mld dolarów.

Futbol to intratny biznes, a znajomość siły własnej marki ma niebagatelne znaczenie dla odnoszenia sukcesów finansowych.

Kiedy zastanawiamy się nad tym, jak zwiększyć przychody z dnia meczowego, wówczas na myśl od razu nasuwa się zwiększenie pojemności stadionu. Jednak nie zawsze jest to możliwe, a już na pewno nie w krótkim okresie. Za o wiele szybsze i wydajniejsze rozwiązanie należy uznać koncentrację na optymalnym wykorzystaniu marki. Na przykład w celu poprawienia sprzedaży detalicznej czy zaangażowania fanów. Zrozumienie wartości marki jest również kluczem w kontekście negocjacji ze sponsorami

– tłumaczy David Haigh, CEO Brand Finance.

W tym momencie warto wspomnieć o polskim podwórku. W ubiegłym roku firma Pentagon Research przeprowadziła analizę, z której wynika, że kluby Ekstraklasy w sezonie 2013/2014 wygenerowały łącznie ok. 421 mln zł wartości mediowej dla sponsorów. Z czego największa suma, bo 56 mln zł należała do Legii Warszawa. Znacie Al Ain ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich? My też nie, a wartość marki tego zespołu Brand Finance oszacował na ponad 30 mln dolarów. Na taki rezultat zapracowało wiele osób. Brand Finance podaje, że klub w trosce o rozwój marki zatrudnia zespół specjalistów, w tym dwóch koordynatorów ds. social media, dwóch menedżerów od marketingu i szefa marketingu nadzorującego całość, czego mogą pozazdrościć nawet kluby z zaplecza najwyższej klasy rozgrywkowej w Anglii. I na tym nie koniec, bo Al Ain zamierza inwestować w interaktywne muzeum oraz szereg innych innowacyjnych działań, które mają owocować lepszą korelacją z fanami.

Tagi