1178 0

Po marketingu 1.0 (skierowanym na produkt), marketingu 2.0 (skierowanym na konsumenta), marketingu 3.0 (tzw humanocentryczny), pora na marketing 4.0, powiada Philip Kotler.

Co tak naprawdę może wiedzieć o nowoczesnym marketingu 86 latek? Okazuje się, że całkiem dużo, chociaż nie jest to wiedza, która złamie na kolana doświadczonych w fachu e-marketingowców.

Kotler i współautorzy w osobach Hermawana Kartajaya oraz Iwana Setiawana budują ciekawą narrację o tym, czym współczesny marketing jest. Opierają się przy tym o dokonania współczesnej socjologii internetu i sieci oraz szerzej teorii społeczeństwa informacyjnego. Niestety, w pozycji brakuje odwołań do badaczy komunikacji społecznej, których pojęciami autorzy się posługują np. przywoływane jest pojęcie mądrości tłumu, którego autorem jest amerykański dziennikarz James Surowiecki lub indywidualizmu sieciowego, którego współautorem jest wybitny amerykański socjolog komunikacji Barry Wellman. W tle całego wywodu autorów silnie pobrzmiewa myśl Manuela Castelsa, najważniejszego teoretyka informacjonalizmu i społeczeństwa sieciowego. Widać, że Kotler i spółka odrobili bardzo starannie lekcję socjologii komunikacji i sieci.

Nie zmienia to faktu, że książka napisana jest bardzo lekko, może lekko ślizgając się po temacie, a nie wgryzając się wybitnie w głąb, ale stanowi dobre podsumowanie tego, czego jesteśmy świadkami w ostatnich latach – wielkiej cyfrowej rewolucji, która rozdziera w szwach od wewnątrz dotychczasowe struktury myślenia, jakie opracował klasyczny ofjalnowy marketing i jego subdyscypliny.

Czym jest sam marketing 4.0? Jak piszą sami autorzy „istotą marketingu 4.0 jest rozpoznanie uzupełniających się ról marketingu tradycyjnego i cyfrowego w budowaniu zaangażowania i orędownictwa konsumenckiego”. Innymi słowy, marketing 4.0 opiera się o konsumenta, który jest wizytówką marki. Celem marketingu 4.0 jest aktywowanie pozytywnych orędowników marki za pomocą nowoczesnych, cyfrowych e-narzędzi naszej ery. Centralną hipotezą książki jest stwierdzenie, że każdy wybór konsumencki w dzisiejszych czasach jest wyborem społecznym z wszystkimi tego konsekwencjami.

Oznacza to, że najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze konsumenta są jego kręgi i grupy społeczne oraz wyimaginowane poczucie przynależności do określonej warstwy, czy też klasy społecznej. Stąd też, trzeba umiejętne na owe kręgi i grupy wpływać. W końcu, autorzy wskazują, że żyjemy w społeczeństwie rozproszonym, gdzie dominują więzi poziome a nie pionowe i jest to kolejne odwołanie wprost do teorii socjologicznych. Co ciekawe, w Polsce orędownikiem pojęcia społeczeństwa rozproszonego jest prof. Kazimierz Krzysztofek, który pierwszy tekst w tej tematyce opublikował już 3 lata temu w Studiach Socjologicznych (Społeczeństwo w XXI wieku: rozproszenie i nadzór. Analiza dwóch trendów).

Innymi słowy – chcesz być naprawdę dobrym marketingowcem? Czytaj socjologów, jak Philip Kotler.

Polskim wydawcą książki jest Wydawnictwo MT Biznes

http://www.mtbiznes.pl/b2179-marketing-4-0-era-cyfrowa.htm

Tagi