Mnogość różnego rodzaju rozwiązań sprawia, że wybór systemu sprzedaży czyli odpowiedniej platformy e-commerce może być zadaniem czasochłonnym i niełatwym.

Świadoma decyzja

Niezależnie od tego, czy jesteś jednoosobową firmą, czy spółką z siecią sprzedaży tradycyjnej, wybór platformy e-commerce powinien być przemyślaną decyzją biznesową, która ma przynieść określony zwrot z inwestycji. Przeszacowanie lub co gorsza niedoszacowanie potrzeb technologicznych budowanego biznesu może się stać wąskim gardłem utrudniającym rozwój firmy. W pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania dotyczące potrzeb technologicznych nowego kanału sprzedaży.

Analiza oczekiwań wobec nowego kanału sprzedaży

Poniższe zestawienie to ogólny, podstawowy zestaw pytań, które należy sobie zadać przed podjęciem decyzji o wyborze technologii.

Pytanie Komentarz
Jaki poziom sprzedaży generuje sklep w skali miesiąca? Dobrze przeprowadzona analiza rynku powinna przynieść odpowiedź na tak postawione pytanie. Znając wartość branży i otoczenie konkurencyjne, jesteś w stanie założyć z pewnym zapasem określony próg miesięcznych przychodów.
Jakie funkcje systemu są kluczowe przy budowaniu przewagi konkurencyjnej firmy? Opierając się na analizie konkurencji, należy spisać wszystkie funkcje, które są niezbędne w danej branży, oraz nakreślić plany funkcjonalności dodatkowej, które następnie należy skonfrontować z możliwościami
wybranego systemu.
Jaka liczba użytkowników będzie odwiedzać sklep w skali miesiąca? Znając poziom sprzedaży i średnią wartość pojedynczej transakcji oraz zakładając współczynnik konwersji na poziomie np. 1%, jesteś w stanie oszacować niezbędny poziom ruchu do obsłużenia.
Jak szeroki asortyment zaoferuje sklep internetowy? Liczba produktów oraz ich kombinacji ma znaczny wpływ na wydajność całego systemu, dlatego założenie maksymalnej liczby produktów w perspektywie X lat rozwoju jest bardzo ważne.
Jakie dodatkowe kanały sprzedaży będą wykorzystywane w ramach realizowanego modelu biznesowego? Zaplanowanie wyjścia na zagraniczne rynki, dzięki możliwości sprzedaży w serwisach marketplace — Allegro, eBay, Amazon jest ważne z punktu widzenia wyboru systemu.
Jakie kanały marketingowe będą wykorzystane teraz i w przyszłości? To ważne choćby ze względu na regularne generowanie feedów produktowych na potrzeby kampanii prowadzonych w porównywarkach, Google Shopping itp.
Ile wersji językowych zostanie uruchomionych i w jaki sposób? Należy określić, czy wszystkie wersje językowe będą działać na jednej, czy kilku instancjach systemu (np. w subdomenach) oraz czy zamierzasz wykorzystać funkcjonalność multistore.
Czy i jakie integracje z systemami ERP lub magazynowo-fakturującymi będą niezbędne? Wymiana danych z systemem ERP (ang. Enterprise Resource Planning — planowanie zasobów przedsiębiorstwa) oraz zakres tej integracji to ważne informacje z punktu widzenia wydajności systemu, aktualności oferty sklepu oraz sposobu prowadzenia dokumentacji sprzedażowo-księgowej.
Jakie wsparcie dla rozwiązań logistycznych będzie niezbędne? Trzeba ustalić, czy i ile firm kurierskich zostanie zintegrowanych i w jakim zakresie oraz jakie metody płatności będą przyjmowane w sklepie.

E-commerce zdominowany przez rozwiązania open source

Nie ma wątpliwości, że oprogramowanie open source cieszy się w Polsce największą popularnością. Podobne tendencje można zaobserwować na innych europejskich rynkach. W zestawieniu z najstarszą platformą SaaS (ang. Software as a Service) oraz najczęściej wybieranym w małym e-commerce rozwiązaniem na licencji zamkniętej (Shoper) platformy open source (PrestaShop oraz Magento) cieszą się kilkukrotnie większym zainteresowaniem. Rynek jest coraz lepiej wyedukowany, społeczności budowane wokół rozwiązań open source mają wpływ na rosnącą popularność tych systemów, a praktyka pokazuje, że w zdecydowanej większości przypadków to właśnie optymalnie wdrożony system open source gwarantuje najwyższy zwrot z inwestycji i zapewnia długofalową skalowalność biznesu.

Zalety otwartych systemów e-commerce

Dziś wybór platformy e-commerce dostarczanej na licencji open source to decyzja pomiędzy rozwiązaniem PrestaShop i Magento. Obie platformy są podobne w podstawowym zakresie funkcjonalności, rozwijane przez stabilne firmy i wielotysięczne społeczności. Wśród wielu zalet wspomnianych systemów open source warto wymienić m.in.:
• szeroką funkcjonalność natywną systemów (kilkaset funkcjonalności prosprzedażowych, marketingowych i logistycznych);
• dziesiątki integracji dostosowanych do realiów zagranicznych rynków (np. możliwość zaistnienia w serwisach eBay, Amazon);
• duża liczba rozszerzeń systemu (modułowa budowa systemu pozwala sprawnie rozszerzać funkcjonalność podstawową o darmowe i płatne plug-iny);
• nieograniczone możliwości modyfikacji i rozbudowy systemu;
• szybkość rozwoju systemu (przede wszystkim pod kątem pojawiania się rozszerzeń związanych z nowymi trendami marketingowymi, popularnymi dostawcami rozwiązań dla e-commerce itp.);
• niezawodność (oprogramowanie używane i testowane przez setki tysięcy użytkowników na całym świecie);
• uniezależnienie od jednej firmy wdrożeniowej (rozwój i utrzymanie systemu mogą być realizowane przez różne firmy lub własny dział IT);
• szybkie i dostępne aktualizacje i poprawki;
• duża wydajność i skalowalność dobrze zaprojektowanego systemu.

Warto pamiętać, że wdrożenie wysokiej jakości platformy e-commerce to pierwszy, ale nie jedyny koszt uruchomienia nowego kanału sprzedaży. Dalsze utrzymanie, wsparcie i rozwój systemu przez firmę z odpowiednimi kompetencjami to kolejne wydatki. W skali roku porównywalne z kosztem samego wdrożenia systemu. W związku z tym, aby uruchomienie internetowego kanału sprzedaży było uzasadnione ekonomicznie i przełożyło się na zakładany zwrot z inwestycji, warto przygotować się do wdrożenia systemu, podpierając się analizą rynku i konkurencji. Należy przy tym pamiętać, że zdroworozsądkowe podejście do tematu uruchomienia nowego kanału sprzedaży pozwala w wielu przypadkach realizować go etapowo, rozkładając koszty w czasie i minimalizując ryzyko niepowodzenia.

 


Więcej o platformach e-commerce:
w artykule Platforma e-commerce w open source czy w SaaS? oraz w magazynie Mensis, autor: Krzysztof Rdzen
Pozostałe wpisy o opragramowaniu sklepu
Jeśli chcesz być na bieżąco z rynkiem reklamy internetowej – zamów prenumeratę Mensis.pl


Tagi

1 comment

  1. Platforma e-commerce w open source czy w SaaS?

    […] o platformach e-commerce: w artykule Platformy e-commerce. Dlaczego open source? oraz w magazynie Mensis, autor: Krzysztof Rdzen Pozostałe wpisy o opragramowaniu sklepu Jeśli […]

Comments are closed.