4696 3

Chociaż cyfryzacja polskich urzędów trwa już dobre 15 lat i dopiero 43% z nich wprowadziło możliwość załatwiania spraw przez Internet to powoli stajemy się świadkami przełomu w możliwościach komunikacyjnych przedsiębiorców z urzędnikami.   Czytaj więcej

O szczegółach opowiedzą przedstawiciele Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A.

 

 

Wystarczy zaopatrzyć się w bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub potwierdzić tożsamość z wykorzystaniem profilu zaufanego na platformie ePUAP. Dla firm i osób indywidualnych, zwłaszcza z terenów wiejskich i małych miast, to szansa na oszczędność czasu i uniknięcie kosztów związanych z dotarciem do – często znacznie oddalonego – urzędu.

 

Do wyboru mamy bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profil zaufany, zakładany na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP):

 

– Podstawową różnicą pomiędzy bezpiecznym e-podpisem z certyfikatem kwalifikowanym
a zaufanym profilem, jest moc prawna. Bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym, jest równoważny pod względem skutków prawnych podpisowi własnoręcznemu. Profil zaufany jest natomiast poświadczeniem, działającym jedynie  w zakresie spraw załatwianych przez ePUAP. Dzięki mocy prawnej, określonej w ustawie  o podpisie elektronicznym, bezpieczny e-podpis ma bardzo szerokie zastosowanie również poza obszarem e-administracji – wyjaśnia Elżbieta Włodarczyk.

 

Już teraz podpis elektroniczny można stosować między innymi w:

  • relacjach z ZUS
  • relacjach z Urzędem Skarbowym
  • wystawianiu e-faktur
  • składaniu wniosków do KRS
  • rejestracji baz danych w GIODO
  • uczestnictwa w przetargach
  • uczestnictwa w aukcjach elektronicznych

 

Zastosowanie profilu zaufanego natomiast sprowadza się wyłącznie do elektronicznych kontaktów z administracją publiczną. W ograniczonym zakresie, z drugiej jednak strony jest bezpłatny, zaś w przypadku wykradzenia tożsamości straty z tytułu dostępu do ePUAP będą zdecydowanie mniejsze, wręcz niezauważalne, czego nie można powiedzieć o e-podpisie, którego utrata daje możliwość dysponowania pełnym zakresem praw osoby okradzionej.

 

Jak działa e-podpis?

Podpis elektroniczny otrzymuje się w zestawie z urządzeniami obsługującymi podpis oraz imienny certyfikat. Dane niezbędne do używania bezpiecznego e-podpisu zapisane są na karcie, którą otrzymuje właściciel certyfikatu. Dostęp do karty chroniony jest kodem PIN. Kilkukrotne podanie błędnego kodu PIN trwale blokuje kartę, uniemożliwiając wykonanie jakiejkolwiek operacji.

 

 

Tagi

3 comments

  1. Malina

    Z jednej strony stanowi to ogromne udogodnienie, z drugiej – z mojego punktu widzenia – największą przeszkodą są luki w systemie, który w praktyce wcale nie działa tak, jak powinien. Miało być dobrze, wyszło jak zawsze 😉

  2. mel

    Faktem jest że serwisy są dość skomplikowane i toporne w obsłudze , ale gdy przebrniemy przez pierwsze trudności, możemy oszczędzić trochę czasu. Działania związane z DG, jak otwieranie, zawieszanie czy zmiany we wpisie idą szybko i sprawnie. Trochę gorzej jest z zusem, ale dziw że ten relikt wogóle coś umożliwia przez internet.

  3. Lidia

    Też byłam zdziwiona a właśnie od tygodnia jestem „szczęśliwą” posiadaczką ePUAP-u w ZUS-ie i jak na razie jestem na etapie „testowania przydatności” 😉

Comments are closed.