3429 0
3429 0

Personalizacja w handlu internetowym to żyła złota. Klienci od zawsze uwielbiają marki, które ich rozpieszczają, podpowiadają, uczą, edukują, pokazują nowe możliwości, a przede wszystkim sprawiają że ich życie staje się wygodniejsze.   Read More

To dzięki systemowi produktów powiązanych użytkownicy z całego świata pokochali Amazona i Netflixa. Co możemy zrobić, aby uszczknąć sobie nieco z tego blasku sławy?

 

 

Sama idea handlu wysyłkowego jest już metodą trafiania w określone gusta i może być traktowane jak forma personalizacji szeroko pojętej działalności gospodarczej. Wszak są ludzie, którzy wolą kontakt oko w oko ze sprzedawcą, są zaś tacy, którzy preferują tabele, liczby, opisy, zdjęcia i chłodną analizę. A to tylko przykładowe kryterium podziału, jakie przebiega między online a offline.

 

Pozostając przy personalizacji online, czyli tym, co naprawdę nas interesuje trzeba powiedzieć, że to właśnie wspomniane wcześniej produkty powiązane, od wielu lat stanowią gros istoty dopasowywania przekazu na stronie www do gustów użytkowników. A to z kolei każe zapytać: jak pokazywać rekomendacje produktowe najskuteczniej? Potencjalną odpowiedź możemy odnaleźć w badaniu, które wykopała spod ziemi redakcja MarketingSherpa, zaś wykonało je Barilliance (wynajmuje sklepom autorski silnik rekomendujący produkty). Dodajmy, że możemy być spokojni o rzetelność, ponieważ statystyki zebrano w 26 krajach przez okres 3 miesięcy, co poskutkowało szaloną liczbą 1.5 miliarda sesji zakupowych.

 

Jak widać poniżej sprawa wydaje się być banalnie prosta i w sumie to zaskakująca: zdecydowanie najwięcej konwersji generuje umieszczenie na stronie produktu zakładki pod tytułem: „inni odwiedzający ten produkt zobaczyli także”. Wg Barilliance tego typu zakładka generowała średnio 70% obrotów z wszystkich dostępnych form personalizacji produktowych na stronach sklepów. Innymi słowy: 7 na 10 produktów sprzedawanych dzięki rekomendacjom pochodziła z rubryki o nazwie „inni odwiedzający ten produkt zobaczyli także”.

 

cow-081115-lp

 

Do innych form rekomendacji produktowych stosowanych przez sklepy należą:

  • „odwiedzający, którzy oglądali ten produkt kupili także” (25 procent obrotów z tytułu rekomendacji produktowych)
  • „możesz także polubić” (16 procent obrotów z tytułu rekomendacji produktowych)
  • „często oglądane” (12 procent obrotów z tytułu rekomendacji produktowych)
  • „popularne w tej kategorii (10 procent obrotów z tytułu rekomendacji produktowych)
  • „najlepsi sprzedawcy” (8.5 procenta obrotów z tytułu rekomendacji produktowych)
  • „inni klienci kupili także” (8 procent obrotów i największe rozczarowanie w zestawieniu)

 

Na koniec, zanim ktoś zdecyduje się wdrożyć powyższy model bez głębszego zastanowienia należy zwrócić uwagę, na fakt, że każdy algorytm rekomendujący produkty działa inaczej. Ten, którym dysponujemy w swoim sklepie wcale nie musi tak skutecznie „zbierać” ruch sprzedażowy z tytułu personalizacji.

 

In this article