2118 0
2118 0

Dane z amerykańskiego biura statystyk nie kłamią – zarobki w handlu internetowym należą nawet do dwukrotnie wyższych niż średnia w całym sektorze handlowym.

Jak donosi Progressive Policy Institute, a za nim amerykańskie dzienniki, praca w handlu internetowym w Stanach Zjednoczonych opłaca się dużo bardziej niż praca w zwykłych sklepach „naziemnych”. Co więcej, handel internetowy wygenerował w ciągu ostatniej dekady dwukrotnie więcej miejsc pracy.

W latach 2007 – 2016 e-commerce w USA wygenerował blisko 400.000 miejsc pracy, podczas gdy sklepy „naziemne” niewiele ponad 185 tysięcy, a więc mniej niż połowę. Czy ten stan rzeczy się utrzyma? Trendy mogą ekstrapolować w kilka kierunków, jakie aktualnie możemy zobaczyć. Pierwszy i najważniejszy zakłada pełną integrację sprzedaży wielokanałowej. Za kilka lat nie będziemy oddzielać electronic commerce od offline commerce, natomiast handel internetowy stanie się po prostu kolejnym zbrojnym ramieniem „klasycznego” handlu, tak jak chciałby to widzieć Wal-Mart. Druga droga, jak widzi ją na przykład Amazon, to porzucenie „ludzkiej” obsługi sklepu na rzecz samoobsługi klientów. Ten drugi wariant nie przyjmuje, że spora część osób jednak wymaga pomocy ze strony ludzi.

Zapewne w tym drugim wariancie, który to ze swojej natury przesuwa miejsca pracy z skupionych wokół czynności prostych i powtarzalnych do zaawansowanych umysłowych, trzeba upatrywać dalszych możliwości wzrostu wynagrodzeń w handlu detalicznym. Jak na razie średnie zarobki w amerykańskim handlu „offlinowym” w przykładowym stanie Teksas wynoszą 31 tysięcy dolarów. Podczas gdy średnia zarobków w handlu internetowym, w tym samym stanie to 43 tysiące dolarów, a więc o około 30 procent więcej.

In this article