3313 1

Ilu z Państwa dokonywało w ostaniem czasie zakupów we własnym sklepie? Nie mam na myśli w tej sytuacji pobieżnego sprawdzenia najprostszego procesu zakupowego, a krytyczną analizę porównawczą połączoną...

 

Wiele sklepów mogłoby oferować swoim Klientom zdecydowanie wyższą jakość usług a w konsekwencji większą satysfakcję z przeprowadzonej transakcji, gdyby zdecydowały się jedynie na konkurencyjne rozwiązania dostępne na rynku.

Wszystkim znane jest powiedzenie, że lepsze jest wrogiem dobrego i ja również w większości sytuacji się z nim zgadzam. Nie oznacza to jednak, że można spocząć na laurach i przyjąć, że zastosowane rozwiązania będą zawsze najlepsze i nie trzeba ich zmieniać. Czynnikiem kluczowym jest tutaj czas – „kto nie idzie naprzód, cofa się” – można przytoczyć słynny truizm. Jakkolwiek oczywisty nie byłby jego wydźwięk, kryje się w nim zaskakująco dużo prawdy.

Sytuacja to dotyka najczęściej liderów rynku, którzy nie doceniają możliwości swojej konkurencji. Historia zna wiele przykładów, w których firmy i marki o ugruntowanej pozycji na rynku zignorowały pretendentów oraz zaniedbały rozwój, przez co błyskawicznie utraciły swoją pozycję. Szczególnie widoczne było to w branży internetowej, gdzie tempo takich procesów bywa nieprawdopodobne, wystarczy przytoczyć przypadek MySpace.

 

Jak zatem żyć skoro zmiany mogą wiązać się z problemami, ale ich brak z jeszcze większymi?

Podobnie jak w innych rozwiązaniach typu sumy zerowej, kluczem do sukcesu są dostęp do informacji, właściwa kalkulacja oraz wybór rozwiązań najbardziej przystosowanych do naszych potrzeb.

Na rynku dostępna jest najczęściej pewna liczba rozwiązań o odpowiedniej renomie i jakości. Podstawowym działaniem jest oczywiście analiza porównawcza obecnych na rynku marek i technologii. Wiele aspektów działalności sklepu zostało opisane pod tym kątem przez ekspertów, jednak zawsze należy mieć na uwadze, że tego typu publikacje nie powstają bezinteresownie i niemal na pewno nacisk położony będzie na beneficjenta takiego rankingu.

Drugim problemem jest aktualność opracowanych zestawień – specyfika wyszukiwania informacji w Internecie sprawia, że najwyżej znajdujące się wyniki mogą być już mocno nieaktualne i należy poszukać nowszych materiałów.

 

Do it yourself

Warto poświęcić odpowiednią ilość czasu na samodzielne zapoznanie się z dostępnymi opcjami. Nikt tak dobrze nie zna specyfiki swojej działalności, jak jej właściciel i należy od początku szukać rozwiązania optymalnego dla własnej sytuacji. Wybór, ograniczony do suchego porównywania cen czy kierowania się poleceniem, jest jednym z najgorszych wyjść, gdyż nie uwzględnia całej złożoności prowadzenia działalności i może ostatecznie zwiększyć koszty.

W związku z tym szczególnej wagi nabiera kompleksowe podejście do tematu, uwzględniające zarówno kwestie ceny jak i integracji (czas, roboczogodziny i zmiany systemowe), obsługi posprzedażowej, wsparcia Klienta (w przypadku outsourcingu) czy perspektywy dalszego rozwoju.

Jeżeli zależy nam na dostarczaniu Klientom najwyższej jakości, błędem będzie wybieranie najtańszego rozwiązania. Mimo wielu zapewnień przedstawicieli handlowych, przedsiębiorcom działającym w warunkach rynkowych trudno raczej uwierzyć, że za mniejsze pieniądze otrzymają usługę lepszą, bardziej niezawodną czy działającą nieprzerwanie w długim okresie. Ostra konkurencja sprawia, że firmy działają często na skraju opłacalności i oszczędności w 1 aspekcie, co musi odbyć się kosztem innego. To zaś powoduje problemy dla sprzedawcy.

 

Czy opłaca się zapłacić więcej za wyższą jakość i pewność?

Może wydać się to w pierwszej chwili zakasujące, ale zdecydowanie tak. Konsumenci mają dosyć użerania się z problemami, które wynikają z zastosowania niewłaściwych rozwiązań. To nie wina kupujących (o ile nie popełnili błędu po swojej stronie), że paczka nie dotarła na czas czy w złym stanie, nie są również winni problemom z płatnościami czy reklamacjami. Swoje niezadowolenie okażą natomiast poszukując sklepu, który spełni ich oczekiwania.

Budując swój biznes o zadowolenie Klientów, nawiązywanie długotrwałych relacji oraz wizerunek niezawodnego sprzedawcy, uda się osiągnąć znacznie więcej niż próbując za wszelką cenę maksymalizować zysk w krótkim okresie.

Dlatego właśnie tak ważne jest myślenie perspektywiczne i wybieranie rozwiązań efektywnych w każdej sytuacji. Jeżeli zastosowana technologia czy dostawca nie spełnia naszych oczekiwań należy szybko rozejrzeć się za alternatywą. Przy okazji może okazać się, że nowa współpraca zaowocuje dodatkowymi możliwościami technologicznymi lub promocyjnymi. Najważniejsze pozostaje jednak to, że nie ma najmniejszych powodów by trwać przy nieskutecznych partnerach z powodu niechęci do zmian – liczy się jakość.

 

Autor: Grzegorz Świerniak, Marketing Communication Manager w Transferuj.pl, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej

Tagi

1 comment

  1. Krystian

    Do it yourself – zgadzam się w 100%. Najbardziej zadowolony byłem jak sam się tym zająłem – w końcu to ja znam najlepiej swój biznes i grupę docelową 😉

Comments are closed.