3744 0

Izba Gospodarki Elektronicznej wraz z Mobile Institute i partnerami przygotowała nowy raport traktujący o zakupach mobilnych. Ponad stu stronicowy dokument dzieli się na dwie części. Pierwsza została oparta o badania 1500 Internautów, zaś druga o zachowania ponad 5000 użytkowników partnerskich sklepów internetowych.   Czytaj więcej

Zaczynamy od pierwszego rozdziału, który traktuje o zakupowych wykorzystaniu urządzeń mobilnych i niemobilnych.

 

 

Podstaw tej części jest raport mShoppera z lutego 2015, który pokazuje popularność poszczególnych urządzeń w zastosowaniu między innymi do zakupów internetowych. Dominują laptopy, ale co szokujące, smartfony wyprzedziły tablety (i to dwukrotnie). 10 procent badanych stwierdziło, że do zakupów lub inspiracji używa smartwatchy – to prawie tyle co tabletów. To stawia pod dużym znakiem zapytania metodologię badania. Jak wiadomo, ilość użytkowników smartwatchy i tabletów w Polsce różni się diametralnie. Mówimy tu o procentach i promilach – trudno sobie wyobrazić, że obie grupy mogą stanowić podobny odsetek w tego typu badaniu.

 

uzytkowanie-urządzen-do-zakupow

uzytkowanie-urządzen-do-zakupow3

 

Najciekawszy wykres dotyczy użytkowania urządzeń przez określony grupy wiekowe. Osoby w wieku 35-44 preferują tablet, zaś 24-34 laptop lub tablet. Klasyczny komputer desktop wygrywa w grupie wiekowej 45+ oraz (co znów zaskakuje i każe zapytać o poprawność metodologii badania) w grupie do 18 roku życia.

 

uzytkowanie-urządzen-do-zakupow2

 

Przejdźmy do kolejnego pytania: „W jakich miejscach używasz urządzeń mobilnych?”. Otóż ponad 80 procent badanych odpowiedziało: w domu! Blisko połowa stwierdziło, że w podróży, oraz w miejscu pracy lub nauki.

uzytkowanie-urządzen-do-zakupow4

 

Metodologia

Badanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem dwóch metod badawczych.

• Zebraliśmy opinie 1500 internautów wykorzystując responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Dane zbierane były w dniach 20 kwietnia – 15 maja 2015. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. W analizie wzięliśmy pod uwagę tylko kompletne ankiety.

• Wykorzystując system mobilnego monitoringu opinii Mobile Institute i kanały sprzedaży Partnerów Raportu, zebraliśmy opinie 5452 konsumentów w różnych punktach styku konsumenta z ofertą sklepów, miedzy innymi poprzez e- i m-sklep, konta społecznościowe, mailingi i newslettery oraz w fizycznych punktach sprzedaży. Konsument, klikając na link lub wchodząc na serwis badawczy opinie.mobi i wpisując dedykowany kod, mógł wypełnić responsywną ankietę i podzielić się opinią w zakresie zwyczajów zakupowych i zakupów wielokanałowych. W ten sposób uzyskaliśmy dane od różnorodnej grupy klientów sklepów z 6 branż – modowej, spożywczej, remontowo-wykończeniowej, turystycznej, edukacji i produktów elektronicznych (rtv / agd).

Tagi