fbpx

Optymalizacja pod Google tytułów w sklepie internetowym

Ostatnio sporo się dzieje w świecie pozycjonerskim. Rok 2012 zdaje się być przełomowym dla tej branży. Specjaliści z Google co chwilę aktualizują algorytm oceny stron i ustalania rankingu (czyli wyników wyszukiwania). Co ważne, zmiany te dotyczą (na razie) głównie linków przychodzących do pozycjonowanego serwisu, jak i po części do linków wychodzących. Natomiast optymalizacja kodu i treści nie ulega wielkim zmianom.

Najważniejszym elementem w serwisie – z punktu widzenia seo – jest title (czyli tytuł), znajdujący się w sekcji <head> strony. Dotyczy to zarówno strony głównej, jak i wszystkich podstron serwisu.

Dziś mam dla Ciebie 10 błyskawicznych wskazówek, które bez problemów wprowadzisz w swoim sklepie internetowym. Dzięki nim poprawisz widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania. Zaczynajmy.

Wskazówka #1: title dla strony głównej sklepu

Strona główna sklepu jest jego najważniejszym elementem. W wielu sytuacjach potencjalni Klienci trafią właśnie na stronę główną Twojego e-sklepu. A ponieważ title jest najważniejszym elementem do optymalizacji, dlatego ważne jest każde słowo.

Co prawda nie ma jednego, idealnego wzorca budowy title dla stron głównych sklepów internetowych, można jednak podać kilka dobrych schematów:

  1. Kilka słów kluczowych + nazwa sklepu + miasto:
    <title>Komputery, laptopy, notebooki – NajNajSklep Kraków</title>
  2. Fraza kluczowa + nazwa sklepu + fraza kluczowa:
    <title>Telefon dla seniora – sklep Senio.pl – telefony dla seniorów</title>
  3. Nazwa sklepu + kilka fraz kluczowych:
    <title>Komputronik RTV AGD Notebooki, komputery i elektronika</title>

Mam dla Ciebie 6 tipów dotyczących powyższych trzech wzorców:

  1. Stosuj frazy kluczowe, na których najbardziej Ci zależy.
  2. Umieść w title miasto, jeśli ma to w Twoim konkretnym przypadku znaczenie.
  3. Warto dodać frazę „sklep” lub „sklep internetowy”, ponieważ internauci często wpisują te słowa obok nazwy produktu (np. „notebooki sklep internetowy”).
  4. Rozważ dodanie wyrazu „ceny” lub „cena”.
  5. Nazwę sklepu umieszczaj na końcu (lub pod koniec) title. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy wyraźnie zależy Ci na brandingu. Pamiętaj jednak, że kolejność wyrazów w title ma znaczenie: im bliżej początku title, tym wyższy priorytet.
  6. Wykorzystaj zebrane statystyki fraz kluczowych, na jakie masz wejścia na stronę sklepu z wyszukiwarki Google, by podjąć optymalne decyzje odnośnie umieszczania fraz kluczowych w title.

A oto przykład źle przygotowanego tytułu strony głównej sklepu:
<title>Strona główna – MEDIA MARKT POLSKA – NIE DLA IDIOTÓW!</title>
Pozostawię to bez komentarza.

 

Wskazówka #2: title dla stron kategorii i podkategorii

Dla kategorii proponuję zastosować podobną składnię, jak w przypadku strony głównej (patrz: wskazówka #1 – wzorzec 1). Będą tutaj oczywiście pewne różnice:

  1. W przypadku kategorii możesz nie podawać nazwy sklepu. Nazwa sklepu może mieć znaczenie dla title strony głównej, natomiast dla stron kategorii i podkategorii – już nie.
  2. Warto dodać miasto, jednak wrzuć je na koniec tytułu.
  3. Użyj w title frazy kluczowej, która jest nazwą kategorii (np. „komputery stacjonarne”).
  4. Rozważ dodanie fraz, na które chcesz wypozycjonować daną kategorię.

Przykłady title dla kategorii w sklepie:
<title>Laptopy, notebooki Kraków</title>
<title>Laptopy, notebooki – sklep internetowy w Krakowie</title>
<title>Komputery stacjonarne – sklep komputerowy online</title>

 

Dla title podkategorii obowiązują podobne zasady, jak dla kategorii. Oczywiście używamy frazy kluczowej (lub fraz kluczowych) znajdujących się w nazwie danej podkategorii:
<title>Laptopy Dell – sklep komputerowy Kraków</title>

 

Można w title podkategorii umieścić nazwę kategorii nadrzędnej – jako drugi człon:
<title>Laptopy Dell – Laptopy, notebooki Kraków</title>

 

Wskazówka #3: title dla stron produktów

Tutaj proponuję następującą składnię:
słowo kluczowe (np. „laptop”)
+
nazwa produktu (np. „Dell M5040)
+
nazwa kategorii (np. „laptopy Dell).

Przykład:
<title>Laptop Dell M5040 – laptopy Dell</title>

 

Wskazówka #4: title dla stron statycznych

Moja propozycja dla title podstron w sklepie internetowym to:
fraza opisująca daną podstronę
+
powtórzenie całości lub fragmentu title strony głównej

Przykłady:
<title>Jak kupować? – sklep Senio.pl – telefony dla seniorów</title>
<title>Opinie Klientów – sklep Senio.pl – telefony dla seniorów</title>

 

Dla stron generowanych dynamicznie (typu promocje, nowości, wyprzedaż) postępujemy analogicznie:
<title>Nowości => sklep komputerowy www.Sferis.pl</title>

 

Wskazówka #5: wyeliminuj powtórzenia tytułów

Bezwzględnie trzymaj się tej zasady: każda podstrona w Twoim sklepie musi mieć inny title. Oczywiście tytuły mogą być bardzo podobne do siebie (czasami różnić je może dosłownie jedna cyfra), jednak nie mogą być identyczne.

Błąd w tej materii popełnił jeden z największych graczy na rynku sklepów z elektroniką użytkową: www.komputronik.pl. Tylko strony produktów mają w tym sklepie unikalne tytuły (np. <title>Torba Case Logic TBC306 Colt – Komputronik RTV AGD Notebooki, komputery i elektronika</title>). Wszystkie pozostałe podstrony – od strony głównej, poprzez kategorie i podkategorie, na podstronach statycznych kończąc – mają ten sam tytuł (!):
<title> Komputronik RTV AGD Notebooki, komputery i elektronika</title>
Jest to niedopuszczalne zaniedbanie.

 

Wskazówka #6: skróć tytuły, jeśli trzeba

Tytuł powinien mieć minimum 5, a maksimum 65 znaków (wliczając w to wszystkie zastosowane znaki, w tym spacje). Jeśli zatem Twoje tytuły przekraczają 65 znaków, skróć je. Oczywiście zrób to umiejętnie, wyrzucając najmniej istotne wyrazy.

Przykładowo:
za długi tytuł (87 znaków):
<title>Telefon dla seniora – sklep internetowy z telefonami – Senio.pl – telefony dla seniorów</title>
po skróceniu (60 znaków):
<title>Telefon dla seniora – sklep Senio.pl – telefony dla seniorów</title>

 

Wskazówka #7: Słowa (i frazy) z tytułu powinny znaleźć się w treści danej podstrony

Pamiętaj, że title (czyli tytuł) ma opisywać zawartość danej podstrony. Zatem frazy kluczowe z tytułu powinny pojawić się (chociaż jeden raz) w treści podstrony. Jest to bardzo często zaniedbywany element optymalizacji serwisów internetowych, a ma on niebagatelne znaczenie dla widoczności strony w wyszukiwarkach.

 


Artykuł dotyczący optymalizacji pod Google tytułów w sklepie pochodzi z magazynu Mensis.pl nr 10. Autor Paweł Krzyworączka


Zostaw odpowiedź