fbpx

15.000zł, czyli po pierwsze nie szkodzić

Ta liczba, a raczej kwota, jest sponsorem najciekawszych wydarzeń ubiegłego tygodnia. Można też powiedzieć,że mieliśmy za sobą spokojny tydzień, stąd możemy przypomnieć historię, która zapisze się w podręcznikach do marketingu pod tytułem: jak nie działać w mediach społecznościowych.

Przy okazji przypomnimy, że każdy dobry marketingowiec powinien być bardzo dobrym kulturoznawcą i historykiem.

 

 

Nie będziemy znowu przywoływać szczegółów historii profilu Żytniej. Spróbujemy rozważyć tylko konsekwencję całej sprawy znając już jej rozwiązanie, czyli konieczność zapłaty odszkodowania w wysokości 15.000zł przez pracownicę agencji reklamowej odpowiedzialnej za naganny wpis.

Media społecznościowe dały nową nadzieję osobom, które czy to z powodu lenistwa, braku wrodzonego talentu do nauk ścisłych lub zamiłowań zdecydowały się na kształcenie w kierunku nauk humanistycznych. Każda licząca się w Internecie firma powinna mieć swój profil w mediach społecznościowych – rozważania na temat tego dylematu mamy dawno za sobą.

 

Rozwiązanie powyższego dylematu nastręczyło kilka kolejnych:

  • w jakich mediach społecznościowych powinna pojawiać się marka?
  • jakie tematy powinna podejmować?
  • z jakich materiałów powinien korzystać profil mediów społecznościowych?
  • i w końcu: kto powinien ów profil prowadzić?

 

Bardzo często przedsiębiorstwa odpowiadają sobie tylko na ostatnie pytanie i robią to rozumując na skróty: skoro nie mamy nikogo kto się na mediach społecznościowych zna, to znaczy, że potrzebujemy wsparcia z zewnątrz. Jest to o tyle zabawne, że każdy pracownik potrafi dziś korzystać np. z Facebooka, zaś nauka obsługi Twittera to kilka minut. Przynajmniej, gdy mówimy o kwestiach typowo technicznych.

 

Jakie tematy podejmować? Najczęściej ten temat cedowany jest już na wykonawcę, czyli agencję reklamową. Dlatego przedsiębiorstwa często nie panują nad swoim wizerunkiem. Efekt ten wzmaga się, gdy głównym czynnikiem o który walczy agencja są statystyki. Z kolei pozostawienie obsługi social media w ramach wewnętrznej struktury powoduje małą dynamikę działań i zerowe szanse na sukces, przy czym zazwyczaj zapewnia bezpieczeństwo i stabilność wizerunku. Nawet jeśli zazwyczaj oznacza to nijakość.

 

Z jakich materiałów powinien korzystać profil mediów społecznościowych? Z takich, które są legalne i nie zawierają negatywnego kontekstu kulturowego lub historycznego. Taka jest pierwsza i najprostsza odpowiedź. Reszta ma już drugorzędne znaczenie. Pora, żeby w obsłudze mediów społecznościowych zaczęła dominować zasada pracy na żywym organizmie: po pierwsze nie szkodzić.

 

Zostaw odpowiedź