fbpx

Sprawdź, jak się zmieniało Google – część 1

Nie ma zbyt duzo przesady w stwierdzeniu, że wyszukiwarka Google jak mało która usługa w sieci, zmieniła jej oblicze.

Tym bardziej warto się przyjrzeć jej historii i przypomnieć sobie, jak ten niepozorny startup przerodził się w jedną z najbardziej dochodowych, innowacyjnych i potężnych firm na świecie.

Historia Google zaczyna się tak naprawdę z chwilą, kiedy w 1995 r. na Uniwersytecie Stanforda poznają się przyszli twórcy wyszukiwarki, czyli 22-letni Larry Page i 21-letni Sergey Brin. Rok później, owocem ich współpracy jest wyszukiwarka BackRub. Wkrótce, wskutek nadmiernego obciążania uniwersyteckiego serwera, autorzy serwisu decydują się zmienić jego nazwę na Google i podjąć kroki w celu komercjalizacji projektu.

W 1998 roku firma zostaje zarejestrowana. W tym samym roku pojawiają się również pierwsze Google Doodle, czyli zabawny rysunek, zastępujący logo firmy, w związku z ważną rocznicą, wydarzeniem lub świętem.

Rok później pierwsza załoga Google zamienia ciasny garaż w Menlo Park na biuro z prawdziwego zdarzenia w nowej siedzibie pod adresem 165 University Avenue w Palo Alto.

Po kolejnych 12 miesiącach, udaje się uruchomić 10 wersji obcojęzycznych Google. Ponadto do życia zostaje powołana usługa AdWords – samoobsługowy program reklamowy, który oferuje m. in. aktywację online za pomocą karty kredytowej, kierowanie reklam według słów kluczowych oraz informacje zwrotne na temat skuteczności.

W 2001 roku w indeksie Google znajdują się już 3 miliardy stron.

Rok później udaje się wdrożyć sporo nowości: grupy dyskusyjne Google, wyszukiwarkę grafiki oraz protoplastę dzisiejszego Google Shopping, czyli Froogle.

W 2003 r. startuje program reklamowy AdSense, który umożliwił wydawcom uzyskanie dostępu do sieci reklamodawców Google. Udaje się również przejąć platformę Blogger. 12 miesięcy później debiutuje Gmail – najpopularniejsza obecnie usługa pocztowa na świecie oraz…zupełnie zapomniana sieć społecznościowa Orkut.

W 2005 Google pokazuje światu swoje mapy. Poza tym dzięki przejęciu firmy Urchin, zajmującej się analityką internetową udaje się wkrótce opracować Google Analytics. Poza tym debiutuje również iGoogle, czytnik kanałów RSS – Google Reader i komunikator Google Talk.

Zostaw odpowiedź