fbpx

Konsument digitalny (cyfrowy) i jego zwyczaje

Rubikom Strategy Consultants przeprowadził badanie współczesnego polskiego e-konsumenta, który trafnie został określony jako „digitalny”, czyli cyfrowy. Chociaż całość nie powala ilością przepytanych respondentów (badanie ilościowe zostało przeprowadzone na bardzo skromnej grupie 311 osób), to warto zapoznać się z wnioskami.

Z pewnością można je potraktować jako punkt wyjścia do dalszych eksploracji i stawiania hipotez – badawczych, marketingowych i sprzedażowych.

 

Zacznijmy od profilu respondentów badania ilościowego, przy czym warto zaznaczyć, że badanie wykonano metodą kombinowaną tzn w pierwszym etapie sporządzono wywiady pogłębione na próbie 15 osób, w drugim zaś poproszono większą liczbę osób o wypełnienie klasycznych kwestionariuszy, których pytania zbudowano w oparciu o pierwszy etap. Jest to klasyczna metoda prowadzenia badań socjologicznych. Dobór próby został zrealizowany metodą celową.

 

 

Przejdźmy do wniosków z samego badania. Wynika zeń, że Polacy korzystający ze smartfonów nie mają kompleksów w relacji do konsumentów zachodnich. Smartfon, tablet czy laptop służy im do zakupów: książek, ubrań, gadżetów, płyt CD, mebli a nawet biletów, a także sprawdzaniu repertuarów kin i teatrów, korzystaniu z usług streamingu audio-video, czy w końcu przygotowywaniu planu wycieczki po innym mieście/państwie.

 

 

Wśród najważniejszych cech opisujących zachowanie konsumenta digitalnego wymieniono:

  • niecierpliwość (niechęć oczekiwania na długo ładujące się strony i treści)
  • nastawienie na wygodę, intuicyjność i komfort (prostota i czytelność ścieżki zakupowej)
  • świadomość (kilkuletnie doświadczenie w zakupach online, mniejsza impulsywność w kupowaniu)
  • powtarzalność (korzystanie z wypracowanych wcześniej wzorców zachowań w sieci)
  • otwartość, pragmatyzm, ciekawość (skłonność do korzystania z nowych technologii oraz promocji cenowych i nie tylko)
  • trendy, moda, zmienność (poleganie na zdaniu liderów opinii)

Ciekawie wygląda grafika z informacjami, jak współczesny polski e-konsument korzysta z poszczególnych urządzeń. W pracy jest to głównie komputer, w domu tablet, zaś w otwartej przestrzeni zazwyczaj smartfon. Mamy więc klarowny podział, który odpowiada dlaczego tak gwałtownie rośnie rynek tabletów, przy jednoczesnym kurczeniu się rynku desktopów.

 


W kwestii e-zakupów nie ma wielkiego zaskoczenia. Urządzenia wyżej wymienione używane są głównie do czterech celów:

  • szukania informacji produkcie,
  • korzystania z porównywarek cenowych,
  • korzystania z aplikacji (w szczególności z kodami rabatowymi),
  • e-bankowości.

 

Zostaw odpowiedź