fbpx

2014: Koniec kodów QR?

Kody QR miały połączyć, to co było sztucznie rozdzielone – to znaczy świat wirtualny i realny. Jednak zdaniem dziennikarzy Marketing Land rok 2013 okazał zabójczy dla tej formy marketingu – przynajmniej w USA.

Lepsze okazały się SMSy, aplikacje mobilne, oraz technologie takie jak Bluetooth i NFC.

 

Dane na temat QR są wybitnie niejednoznaczne. Można by się spodziewać, że jeśli w jakimś kraju ogłosi się ich śmierć to szybciej będzie to Polska niż USA. Wystarczy zerknąć w archiwum samego Mensis – najczęściej o kodach QR pisaliśmy w roku 2012…

 

Wspominaliśmy o badaniach, według których prawie wszyscy Polacy korzystający z Internetu widzieli kod QR, ale ledwo co dziesiąty kiedykolwiek go zeskanował. Z pewnością, gdyby objąć badaniem bardziej reprezentatywną grupę naszych krajan wynik wypadłby dużo, dużo gorzej. Spadek o połowę liczby osób używających kiedykolwiek QR nie byłby niczym zaskakującym.

 

W USA sytuacja przedstawiała się mniej jednoznacznie. Badania MEC Analitycs wskazywało, że tylko 15% użytkowników Internetu zeskanowało kiedykolwiek kod QR. Z kolei badania Nielsena wykazały, że blisko 2/3 klientów stacjonarnych sklepów RTV skanuje kody QR aby uzyskać więcej informacji o danym produkcie.

 

Aaron Strout z Marketing Land zwraca uwagę, że chociaż kody QR pojawiły się na świecie w 2009 roku, co dla mobile jest całą wiecznością, to w dalszym ciągu praktycznie żaden telefon nie jest wyposażony w domyślnie wgrany czytnik QR.

 

Wszyscy ci, którzy poczują chęć ściągnięcia takowej aplikacji muszą wykazać się nie lada cierpliwością podczas prób uchwycenia samego kodu, a następnie odczekać na załadowanie się strony. Jakby tego było mało, spora część stron spiętych z kodami QR nie jest w żaden sposób zoptymalizowana pod kątem smartfonów lub wymagań ich użytkowników w sytuacji skanowania kodu.

 

Kody QR ustępują pola inteligentniejszym rozwiązaniom powiązanym z geotargetowaniem i np SMSami, które odsyłają na strony www, lub NFC i Bluetooth, które przesyłają wiadomości graficzne. W końcu mamy aplikacje mobilne, które potrafią na żywo rozszerzyć rzeczywistość o dane potrzebne kupującemu.

 

A jak zapowiada IBM, ta ostatnia technologia wywróci sprzedaż internetową do góry nogami.

4 komentarze

  1. Fones 07-01-2014
  2. AplikacjaTaxi.pl 14-01-2014
  3. Brux 08-03-2014

Zostaw odpowiedź