fbpx
wartość facebooka

227 miliardów dolarów dóbr od Facebooka

Na tyle tytułowych miliardów dolarów wyceniono wartość dóbr rzekomo wyprodukowanych przez Facebooka. Taki przynajmniej wynika z raportu konsultantów z Deloitte, którzy to „zastanawiali” się na zlecenie Marka Zuckerberga jak bardzo ważny w światowej gospodarce jest Facebook.

Google oszacowało się na skromne 111 miliardów dolarów, sami widzicie w jaką stronę to zmierza.

 

 

Temat przywołał Sebastian Stodolak z Obserwatora Finansowego („Gospodarcze znaczenie Facebooka jest wyolbrzymiane”) wskazując na krytykę wielu uniwersyteckich ekonomistów, gdzie właściwie każdy z nich przekazuje podobne argumenty: postawmy sprawę z głowy na nogi, to nie Facebook sprawia, że gospodarka internetowa (i nie tylko) rośnie, ale to rozwój Internetu oraz technologii z niej związanej sprawia, że wzrasta chęć korzystania z Facebooka i innych narzędzi.

 

Skąd tak mocny odpór ze strony nauki? Zerknijmy w wyliczenia cytowane przez Stodolaka:

 

„148 mld dolarów z tej kwoty przypada na działania marketingowe, wprowadzające na rynek produkty i usługi. 29 mld dolarów warte są rozwijane w oparciu o Facebooka aplikacje, a 50 mld dolarów to kwota odpowiadająca wartości zakupionych – dzięki Facebookowi – urządzeń mobilnych i komputerów„

 

“Z raportu wynika także, że Facebook umożliwił w 2014 r. wykreowanie – uwaga! – aż 4,5 mln miejsc pracy, spełniając funkcję facylitatora działalności gospodarczej. Deloitte uznał, że lokalne biznesy dzięki FB stają się globalne, spada koszt promowania produktów, w efekcie konkurencja między małymi a dużymi jest bardziej wyrównana, powstają nowe ekosystemy gospodarcze (jak aplikacje), rośnie globalny dostęp do sieci internetowej, itp.”

 

Trudno powiedzieć, jak powstały te wyliczenia, kiedy to portal generuje rocznie ok 12 miliardów dolarów obrotu. Stąd wskazuje się na jego niskie koszty operacyjne w stosunku do całej domniemanej korzyści z jego istnienia. Można i tak, tylko trzeba zwrócić uwagę na Chiny, które z Facebooka nie korzystają.

 

Na ile więc Facebook zagospodarowuje energię Internetu, a na ile ją generuje?

 

Zostaw odpowiedź