fbpx

7 kluczy do sukcesu w międzynarodowym biznesie e-commerce

Berlin (18.04.2013) – szef prężnie działającej firmy przed wejściem na rynki międzynarodowe stoi przed wieloma wyzwaniami: odmienna specyfika rynku, przepisy prawa i różne gusta klientów to tylko niektóre z nich. Co jest jeszcze szczególnie ważne przy wejściu na rynek, zdradza Robert M. Maier, założyciel i dyrektor zarządzający Visual Meta GmbH – berlińskiej firmy internetowej prowadzącej ShopAlike.pl, platformę skupiającą oferty sklepów online.

Robert R. Maier radzi polskim przedsiębiorcom, jak zaplanować udany start w międzynarodowym biznesie e-commerce:


1. Poznaj rynek

Przed rozpoczęciem działalności w innym kraju należy bardzo dokładnie poznać
i przeanalizować specyfikę rynku. Trzeba określić grupę docelową oraz życzenia i potrzeby przyszłych użytkowników serwisu. Ponieważ już na samym początku działalności odnieśliśmy sukces w Niemczech w kategoriach, takich jak moda i buty, postanowiliśmy od razu przy wejściu na nowe rynki wybrać kobiety w wieku 18–40 lat na naszą główną grupę docelową. To one przede wszystkim interesują się nowymi trendami, chętnie
serfują w internecie, są mobilne i ciągle poszukują atrakcyjnych ofert i promocji.
„Zakupy powinny być szybkie, proste i przyjemne” – to hasło przyświeca naszym działaniom marketingowym w poszczególnych krajach. Przy wejściu na rynek konieczna jest również wiedza o sytuacji gospodarczej danego kraju. W naszym przypadku szczególnie interesujące były następujące kwestie: „Jak bardzo ukształtowana jest branża
e-commerce w poszczególnych krajach?”, „Jak wiele sklepów prowadzi sprzedaż przez internet?”, „Jakie segmenty rynku są szczególnie rozwinięte?”. My na przykład przekonaliśmy się, że – inaczej niż w Niemczech – rynek mebli w polskiej branży e-commerce nie jest tak nasycony. Przy podjęciu decyzji o rozpoczęciu działalności w innym kraju szczególnie ważna jest przyszła współpraca ze sklepami partnerskimi.
Sklepy powinny być przygotowane technicznie na udostępnianie swojego katalogu produktów potencjalnym partnerom. Poza tym rozwiązania oparte na integracji produktów w ramach prowizji za przeklik powinny być znane właścicielom sklepów internetowych.

Na samym początku należy zapoznać się z przepisami prawa, ponieważ w ustawodawstwie poszczególnych krajów występują często znaczne różnice. Przy podpisywaniu umów z partnerami w innych krajach trzeba wcześniej ustalić właściwość miejscową sądów, aby od razu było wiadomo, jaki jest zasięg terytorialny ich kompetencji.
W naszym przypadku szczególnie istotne są zwłaszcza kwestie praw autorskich, ponieważ na co dzień korzystamy z danych udostępnionych przez naszych partnerów biznesowych.

Podsumowując – jeśli wiesz, na co się nastawiać przed wejściem na nowy rynek, unikniesz niepowodzeń i późniejszych restrukturyzacji.

2. Obserwuj konkurencję

Przed startem strony internetowej każdy przedsiębiorca powinien znać swoją bezpośrednią konkurencję oraz jej obecną sytuację w branży. Szczególnie wartościowe są analizy modeli biznesowych i dobrych praktyk z innych portali, ponieważ dzięki nim można
poznać aktualne tendencje na rynku oraz uniknąć ewentualnych trudności.

Nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydaje się, że rynek jest już nasycony, to istniejąca
konkurencja nie powinna być powodem do wycofania się, ale istotnym impulsem do działania i źródłem inspiracji na przyszłość. Często w naszych nowych krajach spotykamy się z sytuacją, że na danym rynku istnieje już kilka różnych porównywarek cen, które prezentują kategorie produktów podobne do naszych. Jednak my proponujemy dużo więcej niż tylko zaprezentowanie użytkownikom produktu w najatrakcyjniejszej cenie.
My stawiamy na zaawansowane funkcje wyszukiwania oraz innowacyjne technologie komputerowego rozpoznawania obrazów, które umożliwiają szybkie i łatwe znalezienie tego, czego się szuka. Automatyczne generowanie listy podobnych przedmiotów pozwala na indywidualne dopasowanie wyników wyszukiwania do własnych upodobań i przyzwyczajeń. Ogromny wybór produktów z wielu sklepów partnerskich dostępnych
u nas „pod jednym dachem” oraz wiele możliwości filtrowania i sortowania wyników
wyszukiwania to idealne rozwiązanie w czasie zakupów w internecie. W związku z powyższym, portale, które w pierwszej chwili wydają się konkurencją, często po powtórnym przyjrzeniu okazują się raczej dopełnieniem naszej oferty.

Kolejną strategią, która pomaga wyróżnić się na tle konkurencji, jest skupienie się na użyteczności, designie oraz jakości serwisu. W samej Polsce oferujemy obecnie ponad 500 tys. produktów ze 190 różnych sklepów internetowych. Za główny cel stawiamy sobie
zapewnienie naszym użytkownikom szybkiego i efektywnego korzystania z naszego serwisu. Poza tym nie należy zapominać, że istniejąca konkurencja to dobry znak, iż przyjęty model biznesowy sprawdza się w danym kraju. Często nie chodzi o bycie pierwszym lub jedynym usługodawcą w danym kraju, ale o jasne wyróżnienie się na tle konkurencji i zaproponowanie użytkownikom najbardziej dopasowanej oraz interesującej oferty.

3.Bądź elastyczny

Myśl przewodnia w biznesie międzynarodowym nie powinna koncentrować się na rozwiązaniach sprawdzonych tylko we własnym kraju. W Polsce w branży e-commerce przychody generowane są przez produkty elektroniczne, jak komputery czy notebooki, ponieważ kupując tego typu sprzęt online, można dużo zaoszczędzić. Przed zakupem wiele osób szuka informacji w internecie, następnie testuje sprzęt w sklepach stacjonarnych i ostatecznie składa zamówienie w sklepie internetowym. Podczas gdy w innych krajach skupiamy się przede wszystkim na modzie, butach, meblach i produktach lifestylowych, w Polsce testujemy po raz pierwszy artykuły RTV. W ten sposób dopasowaliśmy istniejący już model biznesowy do potrzeb naszych klientów w Polsce.

Każdy przedsiębiorca powinien mieć świadomość, że z wejściem na nowy rynek
codziennością staje się dostosowywanie strategii marketingowej, modelu biznesowego, czy też optymalizowanie samego produktu. Nauczyliśmy się, że strategie sprawdzone w jednym kraju, nie dają się w pełni zastosować w innych.


Pełny artykuł w magazynie Mensis.pl nr 18


Zostaw odpowiedź