fbpx

7 marek, którym zmiany wyszły na dobre

Mashable przedstawiło ciekawy ranking marek, które w pewny momencie zdecydowały się na zmianę domeny internetowej. Wymienione firmy, nie tylko nie straciły poprzedniego zainteresowania, a wręcz zdecydowanie poprawiły swoje dokonania.

Należy pamiętać, że im łatwiejsza domena, tym lepiej, warto jednak nie zapominać by zachowała spójność marki.

Oto kilka przykładowych marek, którym zmiana wyszła na dobre:

 1. Ask.com

Jest to pierwsza wyszukiwarka, która była w stanie odpowiadać na pytania, nie tylko na słowa kluczowe. Serwis został założony w 1996 roku przez Davida Warthena i Garretta Grunera. Początkowo jego adres brzmiał “AskJeeves.com”. Pomysł na jej pierwotną nazwę pochodził od bohatera humorystycznych powieści i opowiadań P.G. Wodehouse’a – kamerdynera Jeevesa, który potrafił rozwiązać każdy problem. W 2006 roku zdecydowano się na zmianę domeny.

 

2. Facebook

Największy serwis społecznościowy, początkowo miał adres “thefacebook.com”. Twórcy serwisu w 2005 roku zdecydowali się odrzucić “the” z nazwy i tak otrzymaliśmy słynną markę Facebook. Ta zmiana kosztowała 200 tys. dolarów.

 

3. Perez Hilton

Jest to popularny blog który zawiera plotki na temat celebrytów, jego właścicielem jest znany bloger kryjący się pod pseudonimem Perez Hilton. Początkowo serwis nosił nazwę “PageSixSixSix.com”. Jednak po protestach New York Post, autor zdecydował się zmienić nazwę domeny na “PerezHilton.com”. Wcześniejszy adres prowadzi obecnie na stronę wspomnianej New York Post.

 

4. NBCnews.com

NBC, jest to znana amerykańska sieć telewizyjna, po konflikcie z Microsoftem, który miał miejsce w lipcu 2012 roku, zmuszona była do zmiany nazwy z “MSNBC.com” na “NBCNews.com”.

 

5. PayPal

Amerykańska firma oferująca usługi płatnicze umożliwiające płatności przez Internet. Początkowo strona była dostępna pod adresem “X.com”. Jednak po zmianach strukturalnych oraz po rozszerzeniu usług, zdecydowano się na nową nazwę – PayPal.

 

6. Google

Najpopularniejsza wyszukiwarka, której twórcami są studenci Stanforda – Sergey Brin i Larry Page. Na samym początku była umieszczona na serwerach uczelni, a jej adres brzmiał “google.stanford.edu”. W późniejszym etapie pozostawili samo “google.com”.

 

7. Twitter

Ten popularny serwis społecznościowy, początkowo miał adres “Twttr.com”. Po kilku miesiącach działalności, założyciele zdecydowali się na zmiana domeny, która do tamtej pory brzmi “twitter.com”. Adres został wykupiony za 7,5 tys dolarów od właściciela, który prowadził stronę dla miłośników ptaków. Poprzednia domena ciągle kieruje na stronę Twittera.

 

Jakie wnioski płyną z powyższego zestawienia? W przypadku Google, Facebooka i Ask.com widzimy, że skrócenie nazwy wpłynęło na zdecydowanie przyjazny wydźwięk, a tym samym lepszą nośność rebrandowanej marki. W sytuacji Twiterra i PayPala wręcz odwrotnie. Rozszerzenie nazwy i rezygnacja z neologizmu (twttr) na rzecz wyrazu pospolitego wpłynęło korzystniej na siłę marki.

1 komentarz

  1. Rafał Pędzimąż 15-01-2013

Zostaw odpowiedź