fbpx

72 000 konsumentów otrzymało pomoc od Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w 2012 r.

Wyniki raportu Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w Europie (ECC-Net) za 2012 r. jednoznacznie pokazują, że każdego roku coraz więcej konsumentów korzysta z informacji i usług świadczonych przez ECC-Net. Większość rozpatrywanych w ubiegłym roku spraw dotyczyła zakupów w Internecie.

W 2012 r. do ECC-Net wpłynęło ponad 72.000 zapytań i skarg od konsumentów dotyczących zakupów o charakterze transgranicznym na obszarze Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii. Coraz większą popularnością cieszy się e-commerce, stąd aż 60%
z 32.000 skarg odnosiła się do zakupów on-line, głównie w obszarze transportu lotniczego.

W porównaniu z poprzednimi latami, problematycznym obszarem w 2012 okazał się zakup niefarmaceutycznych produktów leczniczych oraz sprzętu terapeutycznego. Widoczna jest rosnąca tendencja do sprzedaży takich produktów w Internecie. Niestety często opis ich zastosowania wprowadza konsumentów w błąd, przykładem może być pigułka odchudzająca.

W 2012 roku 45% skarg zostało pomyślnie zamkniętych dzięki pomocy ECC-Net, które doprowadziły do ugody z przedsiębiorcą. 13 % zostało przekazanych do innych organizacji (np. podmiotów ADR zajmujących się alternatywnymi metodami rozwiązywania sporów, sądów). W przypadkach prostszych spraw prawnicy ECC-Net udzielali wyczerpujących porad, w jaki sposób konsument może dochodzić swoich praw samodzielnie.

Raport zawiera przegląd działalności ECC-Net w 2012 roku i przedstawia niektóre z jego sukcesów. Pełna treść raportu dostępna na: http://ec.europa.eu/ecc-net

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich w Europie (ECC-Net) jest współfinansowane przez Komisję Europejską i krajowe władze wszystkich państw Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. Zapewnia europejskim obywatelom bezpłatną poradę i pomoc w konsumenckich problemach transgranicznych. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych. ECC-Net obejmuje 29 krajów (wszystkie kraje UE oraz Norwegia i Islandia).

 

Zostaw odpowiedź