fbpx
oprogramowanie sklepu internetowego

Adaptive vs. Responsive Web Design. Które rozwiązanie jest lepsze? Część 1

Mobilna sprzedaż internetowa rozwija się dziś w bardzo dynamicznym tempie. Nie bez powodu zatem coraz większa liczba e-sprzedawców dostosowuje swoje witryny do wymogów urządzeń mobilnych, zapewniając prawidłowe wyświetlanie stron na tabletach i smartfonach. Prym wiedzie tutaj podejście responsywne, znane jako RWD. Istnieją jednak alternatywne rozwiązania tak zwane AWD. Kiedy warto je zastosować?

Na czym polega różnica pomiędzy tymi podejściami do projektowania stron internetowych i e-sklepów? Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie, warto zdać sobie sprawę z tego jak bardzo zróżnicowane są ekrany urządzeń, które współcześnie wykorzystujemy do przeglądania witryn internetowych. Z jednej strony są killkunastocalowe ekrany laptopów i netbooków oraz przekraczające 20-cali monitory komputerów stacjonarnych, z drugiej – kilkucalowe matryce smartfonów i tabletów. Ogrom przekątnych i dostępnych rozdzielczości sprawia, że przed współczesnymi projektantami stron www stoi nie lada wyzwanie – stworzyć taką witrynę, która zachowa czytelność zarówno przy ponad 20-calowym monitorze desktopa, jak i 3,5-calowego smartfona. Jak tego dokonać?

Z pewnością większości z nas w tym momencie przychodzi na myśl Responsive Web Design, czyli popularne RWD. To podejście cieszy się zdecydowanie największą popularnością, nie tylko w polskiej sieci. Wiodące platformy e-sklepowe nad Wisłą w minionym roku, jedna po drugiej chwaliły się wdrożeniem specjalnych skórek, zgodnych z RWD. Ale na czym tak naprawdę polega to rozwiązanie?

Jak sugeruje już sama nazwa, wykonana w tej technologii witryna, dostosowuje się płynnie do dowolnej rozdzielczości ekranu. Kluczowe jest w tym przypadku zastosowanie mechanizmu tzw. Media Queries. Przy każdorazowym wczytywaniu kodu strony lub sklepu pobierany jest ten sam kod HTML. Zmienne są natomiast style CSS, które dopasowują wielkość grafik, tekstu, filmów i innych elementów do konkretnej rozdzielczości witryny. Plusem takiego rozwiązania jest fakt, że ograniczone zostaje użycie liczby zapytań wysyłanych do serwera, gdyż strona jest dopasowywana na urządzeniu użytkownika przez przeglądarkę.

Z drugiej strony, mechanizm RWD ma też swoje wady. Za każdym razem klient ładuje z serwera serwisu lub sklepu wszystkie elementy (na wszelkie możliwe rozdzielczości, z których część nie zostanie wykorzystana). Kolejnym mankamentem jest fakt, iż wykorzystywane przy RWD style CSS3 nie są używane przez starsze wersje przeglądarek.

Przeczytaj część 2, gdzie dowiesz się więcej o Adaptive Web Design.

Zostaw odpowiedź