fbpx

Adaptive web design – pomiędzy aplikacjami a RWD cz 2

W rosnącym zgiełku mobilności w najróżniejszej postaci powoli popularność zyskuje nowe podejście, które określane jest mianem adaptive web design i w wielu aspektach bliżej mu do aplikacji niż „klasycznej” strony mobilnej.

Pociąga za sobą duże wydatki, ale oferuje przy tym wiele w zamian.

 

 

Cześć I

Wśród najważniejszych cech AWD należy wymienić:

  • możliwość dostosowania mobilnej strony internetowej do różnych urządzeń – np. mniej lub bardziej wydajnych, o różnych rozmiarach i gęstości ekranu,
  • możliwość dostosowania mobilnej strony internetowej do różnej przepustowości łącz internetowych,
  • możliwość dostosowania treści w zależności od lokalizacji użytkownika,
  • możliwość wyświetlenia strony w technologiach, które są zgodne z przeglądarką użytkownika.

 

Jak widać, właściwie wszystkie te cechy są faktycznie samymi zaletami. Dlaczego AWD, w przeciwieństwie do RWD daje dużo więcej możliwości? Kluczowa różnica wynika z faktu, że w przypadku RWD decyzja o załadowaniu określonego wariantu layout strony podejmowana jest po stronie klienta, zaś w przypadku AWD, po stronie serwera. RWD płynnie zmienia swój rozmiar w zależności od zadanej szerokości, zaś AWD opiera się na stałych punktach.

 

W drugim wariancie, serwer wykrywa czynniki determinujące wyświetlenie określonego wariantu strony takie jak: system operacyjny, model telefonu (wydajność i jakość wyświetlacza), prędkość łącza, kraj z którego wysłano żądanie. To pozwala podjąć decyzję, np. czy i jakie grafiki oraz treści multimedialne powinny być wyświetlone, oraz jaka rozdzielczość strony będzie optymalna.

 

Wadą takiego rozwiązania jest konieczność opracowania wielu wariantów strony, w tym wielu wersji treści na stronę – zdjęć, plików audio oraz video. Można więc przyjąć, że strona AWD w pewnych wariantach będzie przypominać stronę RWD (dla bardziej zaawansowanych urządzeń), zaś w innych prostą stronę mobilną. Z pewnością zastosowanie AWD pozwala na zbliżenie się do 100% dotarcia do użytkowników, którzy zgłaszają żądanie otwarcia mobilnej strony www.

 

 

Pojęcie adaptive web design wprowadził i szczegółowo opisał Aaron Gustafson.

 

Zostaw odpowiedź