fbpx

Adblokery w Polsce – raport IAB Polska

Wczoraj pisaliśmy o nowej strategii Adblock Plus, który zwrócił się w stronę reklamodawców, dzisiaj zajmiemy się użytkownikami w Polsce.

W tym tygodniu raz po raz podejmujemy temat adblokerów, tym razem za sprawą raportu wyprodukowanego przez IAB Polska. A w nim nie za wiele pozytywnych dla reklamodawców informacji, ponieważ już ponad 7.5 miliona polskich internautów blokuje reklamy online – przynajmniej według szacunków z badania przeprowadzonego przez IAB Polska w kwietniu 2016 na próbie 2450 osób. Ilość osób, która używa adblokerów w Polsce rośnie w zawrotnym tempie i jak wynika z poniższego wykresu, już 1/3 polskich Internautów blokuje reklamy, podczas gdy w 2012 roku było to raptem 15 procent. W skali ostatnich 4 lat mamy więc do czynienia ze wzrostem na poziomie 150 procent!

adbloki1

 

„Według badania IAB Polska zjawisko blokowania reklam dotyczy głownie środowiska PC. 78% użytkowników adblocków korzysta z takiego oprogramowania na desktopie, 21% używa adblocków na smartfonie, a 10% z nich ma adblocka na tablecie. Choć zjawisko blokowania reklam najbardziej rozpowszechnione jest na desktopie, liczba użytkowników w urządzeniach przenośnych rośnie –według PagaFair (Mobile Adblocking Report, Maj 2016) w 2015 roku dynamika wzrostu tego zjawiska w mobile wyniosła 90%”

 

 

 

 

abloki2

 

Pora na najważniejszą część, czyli powody instalacji adbloków. Właściwie jedynym powodem jest reklama tzw intruzywna, tak wskazuje 78 procent badanych. 45 procent twierdzi, że chodzi o kwestie techniczne i trudno się im dziwić – reklamy, szczególnie te, które nazywamy rich media wyraźnie spowalniają ładowanie się stron www. Najmniej, bo 42 procent wskazuje na ochronę przed reklamami, które mogą odsyłać na niepożądane strony – to także poważny problem. Jak widać z poniższego zestawienia, reklamodawcy ciężko i przez wiele lat pracowali na nienawiść użytkowników w stosunku do jakichkolwiek reklam.

adbloki3

Na pocieszenie pozostaje nam dodać, że według informacji zgromadzonych przez IAB Polska, blisko 80 procent blokujących dopuszcza ostatecznie jakąś formę komunikacji marketingowej. Niemniej, nie zapominajmy, że to tylko deklaracje.

adbloki4

 

Zostaw odpowiedź