fbpx

Algorytm ubiera klientów, czyli Zalando zatrudniło wirtualnego stylistę

Zalando słynie z innowacyjności i przebojowości. Firma założona raptem dekadę temu podbiła europejski rynek e-commerce.

Zasłynęła też z bezkompromisowych decyzji np. zastąpienia dużej części swojego działu marketingu oprogramowaniem. Teraz Niemcy idą o krok dalej i ogłosili wdrożenie do pracy z klientami AFC – Algorithmic Fashion Companion, którego zapewne docelową rolą będzie zastąpić dotychczas znane systemy personalizacji produktowej. Ale czy jest w stanie zastąpić doświadczoną obsługę sklepu specjalistycznego?

Tak i nie. Systemy, które określa się mianem inteligentnie uczących się tak naprawdę kopiują tylko sposób myślenia ludzi. Dlatego Zalando musiało nakarmić ów system analityczny aż 200 tysiącami gotowych zestawień przygotowanych przez stylistów. Teraz jest on w stanie podawać interesujące klientów propozycje, ale czy zrozumie czym jest zmieniająca się moda i będzie umiał nadążyć za trendami? Wydaje się to nierealne. Trudno też będzie zapanować nad bazą coraz to nowych zestawień, jakie wypluje z siebie algorytm. A trzeba będzie to robić, aby wskazywać mu kierunek zmian na rynku modowym.

Oczywiście, wirtualny stylista Zalando będzie dostępny za darmo. Naturalnie, najważniejszym celem jego istnienia z punktu widzenia Zalando jest sprzedawanie całych zestawów ubrań, nie zaś poszczególnych elementów, jak dotychczas. Jeśli ten pomysł zaskoczy, Zalando może odnotować skokowy wzrost obrotów, a cały pomysł może okazać się rewolucją na miarę amazonowskich rozwiązań. Czekamy na rozwój wypadków z niecierpliwością.

Zostaw odpowiedź