fbpx

Alibaba coraz mocniej związana z social media. Mijający rok z perspektywy chińskiego giganta – cz. 2

Przejęcia, akwizycje. Kończący się rok był dla lidera chińskiego e-commerce bardzo pracowity.

Sprawdźcie, co poszło zgodnie z planem giganta, a które z inwestycji okazały się niewypałem.

4. Maj 2013: Alibaba kupuje Autonavi za 300 mln dolarów

Krótko po zakupie serwisu Sina Weibo, przyszedł czas na kolejne przejęcie. Tym razem na celowniku Alibaby znalazła się topowa aplikacja z mapami w Państwie Środka, czyli Autonavi. Jak widać na poniższym wykresie, program jest zdecydowanym liderem w swoim segmencie.

Dlaczego zdecydowano się na tą akwizycję? Jak można się domyślać, zamiarem było uzyskanie efektu synergii, dzięki współdzieleniu danych i współpracy w zakresie doskonalenia silnika Autonavi, wyszukiwania lokalizacji, nawigowania i udostępniania różnych, dodatkowych usług w chmurze.
Swoją drogą, o tym, jak ważną częścią e-biznesu są obecnie mapy, doskonale widać na przykładzie Google. Wyobraźcie sobie przez chwilę, że gigant z Mountain Road ich nie udostępnia. Jak wiele innych usług przestało by mieć rację bytu?

5. Lipiec: Wejście w obszar smart TV

Smart tv

Tym razem obeszło się bez przejęcia funkcjonującego startupu. Alibaba postanowiła samodzielnie opracować system operacyjny dla telewizorów typu smart. Co więcej, inaczej niż konkurencja, nie bazowała w tym względzie na gotowym rozwiązaniu – Androidzie Google’a. Jak zauważa serwis techinasia.com, podczas gdy inne podobne platformy TV w Chinach koncentrują się w głównej mierze na streamingu treści video, Alibaba zaoferowała dostęp do swoich usług: sklepów internetowych Taobao and Tmall oraz platformy e-płatności Alipay. Domyślnie zainstalowaną aplikacją jest opisywany w pierwszej części artykułu serwis streamingowy Xiami.

6. Wrzesień: Zakup wirtualnego dysku

Czy ktoś z Was nie słyszał o usłudze DropBox? Założę się, że niemal każdy z czytelników o tej aplikacji co nieco słyszał. W Państwie Środka, sporą popularnością cieszy się klon DropBoxa – Kanbox. I to właśnie ten start-up został zakupiony przez Alibabę. Suma transakcji pozostaje nieznana.

7. Październik: Przejęcie amerykańskiego serwisu Shoprunner

O tym, że inwestycje Alibaby nie ograniczają się jedynie do Chin, świadczyć może październikowa transakcja, w ramach której zakupiony został serwis Shoprunner. Więcej o sprawie, piszę w tym miejscu.

Nie wszystko poszło jednak zgodnie z planem szefostwa Alibaby. Póki co, trudno jest mówić o sukcesie w przypadku opracowywanego przez Chińczyków systemu operacyjnego na smartfony pod nazwą Yun OS. W dużej mierze wynika to z faktu, że bazuje on na Androidzie, co pozwala Google skutecznie torpedować wysiłki chińskiej korporacji, zmierzające do uzyskania większej niezależności.

Przy tworzeniu artykułu korzystałem z materiałów zawartych w serwisie techinasia.com.

Zostaw odpowiedź