fbpx

Alibaba: idziemy na giełdę!

O tym, że chiński tygrys w sektorze sprzedaży internetowej, serwis Alibaba wybiera się na giełdę było wiadome od kilku lat.

Debiut na Wall Strett może wyprzedzić o kilka długości wszystkie dotychczasowe debiuty internetowych gigantów. W tyle może pozostać nawet Facebook, który w ramach pierwszej publicznej oferty na swoje akcje zebrał w 2012 roku 16 mld dolarów.

Analitycy szacują, że w ramach giełdowego debiutu wycena Alibaby może sięgnąć nawet… 130 mld dolarów! Alibaba bywa często nazywana chińskim Amazonem, ale z uwagi na ilość serwisów, jakie znajdują się w jej portfolio i szerokie spektrum swojej biznesowej działalności, blisko jej również do PayPala i Google. Olbrzymia część zysków giganta pochodzi ze sprzedaży produktów. Tylko we wrześniu ub. r. zysk z prowadzonej przez Alibabę działalności wyniósł astronomiczne 2,8 mld dolarów przy przychodach na poziomie 6,7 mld dolarów. Wskaźnik GMV w zeszłym roku dobił do poziomu 240 mld dolarów, przewyższając tym samym ponad dwukrotnie wynik Amazona – 100 mld dolarów.

Alibaba, która oferuje więcej towarów, niż eBay i Amazon razem wziętych, została założona w 1999 roku przez byłego nauczyciela języka angielskiego Jacka Ma i 17 innych osób. Z małego startupa uruchomionego w mieszkaniu Ma, Alibaba urosła do rozmiarów molocha z biurami niemal na całym świecie i ponad 20.000 pracowników.

Debiut na Wall Street będzie z całą pewnością bardzo uważnie obserwowany przez dwóch największych akcjonariuszy Alibaby – portal Yahoo, który jest właścicielem 24 procent akcji oraz japoński Softbank Corp, kontrolujący 37 proc.akcji. Założyciele Alibaby i niektórzy menedżerowie, wspólnie z właścicielem są posiadaczami około 13 procent akcji firmy.

Jak donosi VentureBeat.com na Wall Street informacja o debiucie giganta wywołała niemałe poruszenie. Największe banki mocno rywalizują o zdobycie przychylności Alibaby i możliwość współpracy przy opracowywaniu prospektu emisyjnego. W oficjalnym komunikacie, jaki Alibaba przesłała do mediów możemy przeczytać m in, że:

Alibaba Group postanowiła rozpocząć proces pierwszej oferty publicznej w Stanach Zjednoczonych. To czyni nas firmę o charakterze globalnym, zwiększa jej przejrzystość i pozwala kontynuować naszą długoterminową wizję rozwoju oraz nasze ideały. Jeżeli pozwolą na to warunki, w przyszłości będziemy zmierzać w kierunku udostępnienia naszej oferty publicznej w rynku kapitałowym Chin, celem dzielenia się owocami naszego rozwoju z mieszkańcami tego kraju.

Tagi:,

Zostaw odpowiedź