fbpx

Allegro: Dlaczego platforma Allegro?

Grupa Allegro przy współpracy z certyfikowanymi trenerami Akademii Allegro stworzyła e-booka traktującego o sprzedaży w rzeczonym serwisie. Dzięki uprzejmości wydawcy przedstawiamy pierwszy rodział e-booka, w którym autorzy przekonują, że Allegro to najlepsze miejsce do rozpoczęcia własnej przygody z e-handlem.

E-handel to jedna z dziedzin biznesu, która w ostatnich latach rozwija się w zawrotnym tempie. Dostęp do internetu i coraz sprawniejsze urządzenia do jego przeglądania powodują, że grupa klientów wybierających ten kanał sprzedaży rośnie z roku na rok.


W sieci można kupić już nie tylko książki, płyty, sprzęt AGD-RTV. Ekspansja e-commerce rozlewa się nawet na branże, które, jak uważano jeszcze kilka lat temu, ze względu na swoją specyfikę nie nadają się do handlu internetowego. Można tu podać przykład artykułów spożywczych, budowlanych, alkoholi, leków itp.
Na początek zastanówmy się, czy warto w ogóle założyć sklep internetowy? Dane pokazują, że pomimo kryzysu, rynek e-commerce dalej z roku na rok dynamicznie się rozwija. Według raportów Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego wartość polskiego rynku e-commerce (wyrażanego kwotą całkowitych zakupów w sklepach internetowych) w roku 2008 wynosiła około 11 miliardów złotych, w 2009 roku już 13,4 miliarda złotych, by w kolejnym 2010 roku sięgnąć kwoty 15,5 miliarda złotych. Tempo rozwoju wynosi zatem średnio około 20% rocznie. Rynek jest już po fazie eksplozji, która miała miejsce w latach 2005–2007, kiedy przyrosty rok do roku przekraczały wartość 100%. Można więc przyjąć, że ten trend z okresu 2008–2010 jest trendem stałym, który utrzyma się przez kilka lat na podobnym poziomie. Analitycy rynku twierdzą, że takie tempo rozwoju e-commerce może się utrzymać nawet do 2015 roku. Wstępne dane za 2011 rok potwierdzają to założenie.

 

Czy w takim razie warto założyć własny sklep czy też handlować na Allegro?

 

Pytanie to powinni zadać sobie zarówno ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z e-handlem, jak i ci, którzy już w jakiś sposób zaistnieli na rynku. Dla początkujących platforma Allegro to najtańsza i najprostsza metoda rozwinięcia sprzedaży w internecie. Ci, którzy już mają e-sklep, powinni również rozważyć Allegro jako dodatkowy, mocny element dywersyfikacji kanałów dystrybucji swoich towarów. Badania firmy Millward Brown SMG/KRC wskazują na wciąż rosnący udział platform sprzedażowych, takich jak Allegro, w ogólnej wartości polskiego rynku e-commerce. Trudno ignorować tak duży rynek.

 

Allegro od lat zajmuje czołową pozycję na polskim rynku e-commerce. W badaniu Megapanel, prowadzonym przez firmę badawczą Gemius, Allegro już od kilku lat przoduje pod względem liczby użytkowników, odsłon czy też zasięgu działania.

 

Umieszczając swoją ofertę na Allegro, uzyskujecie dostęp do ponad 11 milionów użytkowników (dla porównania: z Wikipedii w Polsce korzysta nieco ponad 9 milionów użytkowników). Każdy z nich może być waszym potencjalnym klientem. Żadna z innych stron nie generuje też tylu odsłon (prawie 5 miliardów miesięcznie). Takiego wyniku nie da się osiągnąć, korzystając z innych sposobów handlu w internecie. Warto mieć to na uwadze, rozważając, czy skorzystać z Allegro.

 

Tu zapewne wielu czytelników wysunie zarzut, że na Allegro jest spora konkurencja, co utrudnia promowanie towarów. Faktycznie, konkurencja jest duża. Ale zwróćcie uwagę, że to dalej spory tort do podziału. Zauważcie, że podobnie dzieje się w tradycyjnym handlu. W Częstochowie na głównej ulicy miasta (odcinek niespełna kilometra) znajduje się aż 15 oddziałów różnych banków. A jak wytłumaczyć duże galerie handlowe, w których obok siebie funkcjonuje nawet setka sklepów z odzieżą? Czy konkurencja zabija handel na placach targowych? Czy na krakowskim Kleparzu, Placu Imbramowskim lub innym targowisku kilkadziesiąt stanowisk z taką samą ofertą nie utrudnia sobie nawzajem handlu? Czy takie nagromadzenie konkurencji zabija handel?
Odpowiedź brzmi: nie! Klienci lubią mieć wybór. Ludzie kierują się podczas zakupów różnymi motywami. Jedni cenią sobie jakość produktów, inni niską cenę, jeszcze inni wygodę. Są też tacy, którzy kupują u danego sprzedawcy z przyzwyczajenia lub sympatii dla niego. Duży wybór daje im wtedy swobodę działania i bardzo ważne poczucie, że dokonali trafnego wyboru spośród wielu ofert.

 

O tym, jak skutecznie promować swoje produkty na Allegro, przeczytacie w następnych rozdziałach książki.

 

Nie sposób tu nie wspomnieć o jeszcze jednym ważnym czynniku, który przemawia za modelem sprzedaży opartym na platformie handlowej Allegro. Oprócz popularności i skali działania ważny jest też poziom zaufania klientów do sklepu. Handlując przez internet, musicie mieć świadomość specyfiki tego kanału dystrybucji. Brak bezpośredniego kontaktu zarówno ze sprzedawcą, jak i towarem powoduje u klientów dość duży poziom nieufności wobec sprzedawcy. Dlatego klienci często starają się minimalizować to ryzyko, szukając potwierdzenia, że sprzedawca jest godny zaufania. Platforma Allegro daje klientom poczucie bezpieczeństwa choćby przez system komentarzy i ocen sprzedawców, program Standard Allegro czy też program ochrony kupujących. Dzięki temu klienci czują się na Allegro bezpieczni, co znacząco wpływa na wielkość sprzedaży.
Kolejnym ważnym powodem, dla którego warto sprzedawać na Allegro, są – wbrew obiegowej opinii – niskie koszty. Co prawda istnieje mit, że wystawianie produktów na tej platformie jest drogie, ale postaramy się go zaraz obalić. W biznesie nie ma miejsca na emocje – liczy się tylko twarda kalkulacja.

 


Przytoczony materiał jest częścią pierwszego rozdziału e-booka “E-biznes na Allegro”: http://ebookpoint.pl/ksiazki/e-biznes-na-allegro-akademia-allegro,e_180b.htm


Zostaw odpowiedź