fbpx
amazon globalny e-commerce

Amazon idzie w eko: 10.000 aut elektrycznych trafi niebawem do floty

Amazon czuje i rozumie swoich konsumentów zmartwionych losem zmian klimatycznych. Jeff Bezos podejmuje w tej sprawie pierwsze kroki.

Bezos poinformował, że podjął inicjatywę „Obietnica Klimatyczna”, w ramach której zobowiązuje się być firmą obojętną klimatycznie do roku 2040. A to oznacza gigantyczne inwestycje, przede wszystkim we flotę firmową. Docelowo w ciągu najbliższej dekady Amazon planuje zakupić 100.000 elektrycznych aut, co pozwoli ukrócić emisję dwutlenku węgla o około 4 miliony ton rocznie.

Już w 2022 roku amerykański gigant planuje wdrożyć na trasy pierwsze 10.000 aut. Wszystko dzięki firmie Rivian, założonej raptem w 2009 roku, a specjalizującej się w elektrycznych autach dostawczych o zasięgu przekraczającym nawet 600 kilometrów. Jest to najpoważniejsza inwestycja Amazona w ostatnim czasie i opiewa na kwotę całkowitą ponad 700 milionów dolarów, przy czym już zainwestowano ponad 400.

Firma nie podała jakie ma plany na kolejna dekadę po 2030 roku, jest to więc temat mocno otwarty i zapewne ciąg dalszy nastąpi dopiero, gdy cała operacja będzie nad kreską. Nie ma się co oszukiwać, że Amazon zmienia flotę z dobrego serca – auta elektryczne są dużo tańsze w utrzymaniu. Zarówno jeśli chodzi o ich serwisowanie, jak tankowanie.

W końcu, rodzi się pytanie, czy inicjatywa Amazona faktycznie zrobi dla klimatu różnicę? W teorii to także temat otwarty, ponieważ nie sposób łatwo ustalić na ile zmiany, które zachodzą są dziełem, człowieka. Zaś Ci naukowcy, którzy są przekonani o decydującym wpływie człowieka wcale nie wskazują aut jako największych trucicieli, ale np. przemysł mięsny.

Naturalnie, inicjatywa Bezosa jest niezbędna i godna pochwały, ale warto pamiętać, że ma ograniczoną skalę i jest starannie skalkulowana. Prawdziwym ruchem w stronę eko byłoby np. ograniczenie darmowych zwrotów i skrócenie terminów, a także skończenie z darmową wysyłką. Ale tutaj kalkulacja Amazona zapewne nie wypada tak korzystnie pod kątem biznesowym.

Zostaw odpowiedź