prezenty

Analiza cenowa Deloitte: z zakupami nie ma co czekać do świąt

Pora na kolejną analizę z raportu „Świątecznego barometru cenowego” z wnioskami na temat całego okresu przedświątecznego.

Według informacji uzyskanych z analiz Deloitte nie ma sensu czekać z zakupami do okresu przed samymi świętami. Z drugiej strony, jeśli tak zrobimy, to nie przepłacimy w większości przypadków w sposób wyraźnie odczuwalny. Analiza ofert cenowych około 800 sklepów internetowych przeprowadzona we współpracy z firmą Dealavo pokazuje, że w gorącym okresie ostatnich tygodni (24 listopada – 12 grudnia tego roku) wzrastały ceny zestawów do VR, drobnego AGD oraz nieznacznie kosmetyków i perfum, które znajdują się na szczycie prezentowych list. Z kolei, podobnie jak w ubiegłym roku, taniały m.in. telewizory oraz konsole. Według ekspertów Deloitte. Z zakupem popularnej elektroniki użytkowej np. telewizora lub smartfonu, warto poczekać na noworoczne obniżki.

W ramach „Świątecznego barometru cenowego” eksperci Deloitte przeanalizowali łącznie około 4 tys. cen produktów, które najczęściej wybieramy na prezenty dla najbliższych. We wtorek 12 grudnia br. cena 53,3 proc. z nich w porównaniu do Black Friday (24 listopada br.) nie zmieniła się. Z kolei w przypadku jednej czwartej (25,8 proc.) analizowanych cen zanotowano wzrost, a w przypadku 20,9 proc. spadek.

Dlatego wielkiego błędu przy zakupach nie popełniło ani 23 procent Polaków, które deklarowało w badaniu Deloittte „Zakupy świąteczne 2017”, że zrobi zakupy w listopadzie, ani 39 procent deklarujących zakupy prezentowe w grudniu. Co więcej, to o kilka punktów procentowych więcej niż rok wcześniej.

Wyjątkiem są tutaj kategorie takie jak książki, perfumy oraz gry. Tymczasem w tych kategoriach w analizowanym okresie zdarzały się różnice w cenach sięgające ponad 100 proc. Dotyczyło to 33 ze 156 analizowanych produktów, w tym sześciu z dziesięciu tytułów książek, pięciu z dwunastu typów zabawek oraz czterech z dziesięciu produktów w kategorii perfumy i kosmetyki. Jeden z najbardziej przecenionych produktów w czasie Black Friday, czyli gra Titalfall 2 (PC) podrożała średnio o 45,2 proc. Z kolei ceny takich gier jak Wolfenstein II: The New Colossus (PC), Dishonored 2 (PS 4) czy Star Wars: Battlefront II (PC) mocno spadły. W przypadku konsol dziewięć na dwanaście produktów miało obniżone ceny.

– Pozycja e-commerce rośnie z roku na rok. Ponad połowa ankietowanych powiedziała, że jeżeli nie znajdzie prezentu w sklepie stacjonarnym, będzie go szukać on-line. Nasza ubiegłoroczna analiza pokazała, że klienci, którzy decydują się na ten rodzaj zakupów muszą liczyć się z tym, że sprzedawcy w sposób elastyczny, ale jednocześnie nieprzewidywalny podchodzą do swoich strategii cenowych. Podobnie jest również w tym roku – mówi Magdalena Jończak, Lider Zespołu ds. Sektora Dóbr Konsumenckich, Partner w dziale Konsultingu Deloitte.

Zostaw odpowiedź