fbpx
Sale wyprzedaż black friday cyber monday

Analiza: styczniowe wyprzedaże umierają, Black Week rządzi

Jak donoszą analitycy GFK listopadowy Black Week rozniósł w pył grudniową sprzedaż gwiazdkową i najpewniej tak samo wykończy styczniowe wyprzedaże.

Zarówno Black Friday, jak i Singles´ Day w Chinach, to wydarzenia zakorzenione w światowym kalendarzu sprzedaży detalicznej. Oba wydarzenia ewoluują, z polowania na promocje stają się okazją do zakupów markowych przedmiotów, o wyższych specyfikacjach i lepszej jakości, w najlepszych możliwych cenach.

Black Friday przewyższa bożonarodzeniowe obroty sklepów na rynkach: Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Polski i Brazylii. W Chinach najważniejszą okazję do skorzystania z promocji stanowi Singles´ Day, który generuje przychody trzykrotnie wyższe niż w przeciętnym tygodniu. Ponadto, wyniki badań GfK wskazują, że na przestrzeni lat okres ten był najlepszą okazją do zachęcania konsumentów do sięgania po modele o wyższych specyfikacjach, zamiast wybierania najtańszych modeli z oferty – interesujące, prawda?

W 2018 roku w ramach badania GfK Point of Sales Tracking w analizowanym tygodniu zidentyfikowano wzrost średnich cen sprzedaży w całej Europie, przy czym wartość sprzedaży przewyższyła jej wolumen. W Niemczech, kategorie elektroniki użytkowej, konsumenckiej i dóbr trwałych zanotowały gwałtowny wzrost wartości sprzedaży (o 65 proc. w porównaniu z wcześniejszym tygodniem), największy w przypadku smartfonów i telewizorów. Na rynkach w Wielkiej Brytanii, Polski i Rosji wzrosła wartość sprzedaży telewizorów Ultra HD i wielkoekranowych.

W Brazylii wartość sprzedaży wzrosła o ponad 230 proc. w porównaniu z przeciętnym tygodniem, a najwyższe wyniki zanotowały telewizory, frytkownice na gorące powietrze i notebooki. Na rynkach, gdzie wydatki w Black Friday są porównywalne lub wyższe niż w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie wielu producentów i sprzedawców detalicznych koncentruje się na strategii „premiumizacji”. Promocje konsumenckie zachęcają do sięgania po modele o wyższych specyfikacjach zamiast wybierania najtańszych modeli w ofercie.

Postawy konsumenckie obserwowane w ramach tygodnia Black Friday odzwierciedlają także wyniki innych badań prowadzonych przez pracownię badawczą GfK. Wspólną cechą konsumentów z różnych krajów jest:

  • upraszczanie procesów zakupowych, dlatego ograniczenie liczby przedmiotów w promocji stanowi dodatkową i realną korzyść dla zabieganych kupujących i pomaga im odnaleźć wysokiej jakości markowe produkty.
  • 42 proc. konsumentów w Europie zgadza się ze stwierdzeniem, iż w wielu kategoriach, w których robią zakupy, wybór jest zbyt duży (w krajach Azji i Pacyfiku odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi 67 proc.).
  • Niemal połowa (45 proc.) konsumentów w Europie twierdzi, że porównują obecnie ceny częściej niż rok temu (w krajach Ameryki Łacińskiej oraz Turcji odsetek ten rośnie do 58 proc.).
  • 47 proc. konsumentów uznaje za ważne regularne „poprawianie sobie nastroju” zakupami, a niemal połowa z nich (49 proc.) przyznaje, że wolą posiadać mniej przedmiotów, ale wyższej jakości.
  • 45 proc. kupujących deklaruje, iż kupują jedynie od znanych marek.

Zostaw odpowiedź