fbpx

AntyWeb vs SpidersWeb – gdzie dwóch się bije, tam Allegro korzysta

Zaczęło się od publikacji na SpidersWeb, które zacytowało statystyki z serwisu Cokupuja.pl, a w nich potężne spadki odwiedzin i sprzedaży w serwisie Allegro.pl.

Odpowiedź nadeszła szybko, ale nie bezpośrednio z Allegro.pl, które wykorzystało rywalizację między oboma redakcjami.

Z wewnętrznych statystyk wynika, że w nowym layoucie Allegro sprzedaje zdecydowanie więcej niż wcześniej. Co ciekawe, w kwietniu 2013 sprzedaż była wyższa nawet niż styczniu 2013. Brzmi niewiarygodnie dobrze, ale nie nam rozstrzygać, kto tu ma rację.

 

PRowcy z Allegro zrobili kawał dobrej roboty – przekazali AntyWebowi odpowiedź na statystyki opublikowane przez SpidersWeb. W dodatku okraszono je tekstem rzecznika prasowego Grupy Allegro. AntyWeb łyknął przynęte i ochoczo puścił cały tekst bez zająknięcia czy słowa komentarza ze strony redakcji.

 

Jak podejrzewam, redakcja AntyWebu nie konsultowała się w tej sprawie z kolegami po fachu ze SpidersWeb. Allegro po królewsku rządzi i dzieli w tym kawałku polskiej blogosfery.

 

Spiderwebowi nie przypadła nawet możliwość powąchania papieru (elektronicznego) rzecznika Allegro z odpowiedzią na dane jakie opublikował, chociaż o komentarz poprosił najpóźniej w momencie publikacji artykułu.

 

Warto nadmienić, że oryginalna publikacja SpidersWeb ujrzała światło dzienne 7 maja, zaś odpowiedź na Antywebie nosi datę 10 maja.

 

Sygnał wydaje się dość jasny – nie publikujcie o nas źle, bo nawet jak wam odpowiemy to przeczytacie o tym co najwyżej u konkurencji.

Mensis.pl jako redakcja będąca zdecydowanie bliżej e-handlu niż redakcje wyżej wymienione postanowiła przyjrzeć się sprawie z bliska. Dzięki uprzejmości niezawodnego narzędzia analitycznego TradeWatch.pl wzięliśmy pod lupę kilka kategorii serwisu Allegro, które cechują się możliwie dużą stabilnością sprzedaży w analizowanym okresie – nie są zależne od sezonowości (przykładowe zestawienie w okresie styczeń vs kwiecień kategorii Dom i Ogród czy kategorii Odzież, Obuwie nie ma sensu gdyż wiosną sprzedaż w tych kategoriach zawsze wzrasta).

Spójrzmy zatem na kategorie, które według naszej wiedzy w tym okresie roku mają niewielkie wahania, a dynamika ich rozwoju stabilizuje się w ostatnich latach.

Obroty serwisu Allegro kształtują się tutaj następująco:

1. Komputery: styczeń 2013 – 112 mln zł VS kwiecień 2013 – 92 mln zł (kwiecień jest również znacznie słabszy niż luty i marzec)
2. Gry: styczeń 2013 – 12 mln zł VS kwiecień 2013 – 9 mln zł (jak wyżej – kwiecień wypada również słabiej niż miesiące luty i marzec)
3. RTV i AGD: styczeń 2013 – 65 mln zł VS kwiecień 2013 – 61 mln zł (jak wyżej – kwiecień wypada najsłabiej w roku 2013)
Sprawa wygląda podobnie w wielu innych kategoriach jak: Filmy, Muzyka, Erotyka czy Biuro i Reklama.

Na tym można by zakończyć ten wpis, w końcu Allegro udostępnia swoje API, które umożliwia pobieranie tego typu danych z dokładnością co do grosza,  dlaczego zatem Allegro forsuje wszem i wobec, że sprzedaż w kwietniu rośnie?

Sprzedaż rośnie w innych kategoriach, bo w tym okresie rosnąć powinna szczególnie tam gdzie wzrostom sprzyja wiosna (dom, ogród, odzież, obuwie, sport i turystyka ). Aby jednak podejść do sprawy możliwie obiektywnie dodajmy, że w analogicznym okresie roku ubiegłego część przytoczonych w pierwszej części wpisu kategorii (komputery itd.) również notowała spadek obrotów w kwietniu w stosunku do obrotów wygenerowanych w styczniu. Przychody w tych kategoriach wzrastały natomiast znacząco w kolejnych miesiącach maj, czerwiec i również naszym zdaniem dopiero kolejne dwa miesiące pozwolą nam realnie ocenić czy Allegro forsuje słusznie czy nie słusznie swoje przekonania.

A swoją drogą, Allegro (jako, że w naszej redakcji są ludzie, którzy przeżyli stosunkowo bezpiecznie niepierwszy już redesign serwisu) może po prostu wiosna to kiepski czas na zmianę layoutu? Może zima, wtedy szybciej robi się ciemno …

Artykuły, na które powołujemy się w tym wpisie:
http://antyweb.pl/fakty-i-fakty-o-nowym-allegro/
http://www.spidersweb.pl/2013/05/nowe-allegro-wyniki.html

Zostaw odpowiedź