fbpx
praca work rynek pracy

Badania: 50% Polaków pracuje normalnie, 12% straciło pracę, 12% jest na urlopach

Połowa respondentów (51 proc.) deklaruje, że chodzi do pracy jak zwykle i swoje obowiązki wykonuje w tym samym miejscu, w którym pracuje na co dzień.

A praca zdalna, tzw. home office w okresie pandemii nie jest powszechnym zjawiskiem. Tak zaskakujące wyniki przynosi badanie GFK. Jedynie 17 proc. respondentów wskazało, że w ich przypadku pandemia spowodowała konieczność pracy z domu, czy to w związku z inicjatywą #Zostańwdomu, czy też po prostu indywidualną decyzją, aby ograniczać kontakty z innymi osobami.

Najgorsze scenariusze dotyczą:

  • 8 proc. respondentów, którzy w związku z pandemią stracili pracę i obecnie nie pracują w ogóle, gdyż działalność instytucji lub firmy, w której pracowali, została zawieszona;
  • 2 proc., które aktualnie nie pracują, bo musieli zawiesić swoją działalność gospodarczą
  • 2 proc. nie pracujących, bo wykonywali pracę będąc zatrudnionymi na umowy cywilnoprawne.

 

Inne scenariusze pracownicze, które wywołała pandemia to

  • przymusowe urlopy wypoczynkowe, na których znalazło się 5 proc. respondentów,
  • zasiłki opiekuńcze na czas opieki nad dzieckiem, na których znalazło się 4 proc. respondentów
  • urlopy bezpłatne, na których przebywa 3 proc. Respondentów.

 

W zakresie indywidualnych strategii profilaktycznych zabezpieczających przed zarażeniem wirusem najczęściej występującą postawą wśród respondentów jest zwiększona dbałość o higienę.

  • 85 proc. respondentów deklaruje, iż częściej niż zwykle myje ręce.

Inne, równie częste strategie to:

  • unikanie kontaktu z innymi (80 proc. deklaracji)
  •  unikanie wychodzenia z domu (67 proc.).

Jedna trzecia ankietowanych dostrzega profilaktyczne funkcje diety – 33 proc. z nich deklaruje, iż wzmacnia odporność za pomocą produktów witaminowych, suplementów

  •  30 proc., iż spożywa więcej czosnku, cebuli, imbiru i innych naturalnych produktów walczących z wirusami i bakteriami.
  • 5 proc. respondentów deklaruje, iż wychodząc z domu zakłada maseczkę.

 

O badaniu

Przedmiotem trackingu są informacje o postawach, decyzjach i zachowaniach zakupowych na rynkach FMCG, dóbr trwałych i usług, w tym usług i produktów bankowych.

Pierwszą falę badania zrealizowano w dniach 20-23 marca metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=500 osób. Struktura respondentów została dobrana i zrealizowana z zachowaniem rozkładu parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej. Cechy kontrolowane w badaniu: wykształcenie, płeć x wiek, wykształcenie, województwo, klasa wielkości miejscowości.

Zostaw odpowiedź