fbpx
google-doodle

Badania: Google to czarna skrzynka dla większości konsumentów

Jak dowodzą badania przeprowadzone w USA większość konsumentów nie wie jak Google generuje wyniki wyszukiwania.

Dość powszechnie możemy spotkać opinię jakoby dzisiejsza technologia zabrnęła już tak daleko, że dla większości konsumentów jest niczym czarna skrzynka, która działa w magiczny i niezrozumiały sposób. Liczy się tylko to, aby spełnić jej wymagania podczas wprowadzania danych, a następnie oczekiwać na zwrot w postaci żądanej informacji lub zachowania. Jest to dość często podnoszona koncepcja, szczególnie w obszarze nauk społecznych i politycznych – jej jaskrawym przykładem jest twórczość Nicholasa Carra w postaci książki The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains.

Według badań zleconych przez BrandVerity 63% amerykańskich użytkowników Internetu nie ma pojęcia jak działa wyszukiwarka Google, oraz nie rozumie, że część jej wyników powstaje w wyniku działania algorytmów „reklamowych”. Co więcej 1/3 twierdzi, że nie rozróżnia wyników organicznych od reklam, co stawia pod znakiem zapytania celowość kolejnych testów A/B przeprowadzanych przez Google’a. Jesteśmy ich świadkami prawie każdego tygodnia, ale wiele wskazuje na to, że być może lepsze byłoby odgórne, prawne uregulowanie tej kwestii. Tak, aby reklamy były jasno oznaczane w taki sam sposób w każdej wyszukiwarce i nie zmieniało się to co chwile.

Wszystko to jednak dzieje się w cieniu nacisków Komisji Europejskiej i wielu graczy e-commerce na Google, aby w końcu udostępnił informacje o mechanizmach rządzących najważniejszą w zachodnim świecie wyszukiwarką internetową. Google z kolei broni swojej tajemnicy biznesowej wskazując, że nie widzi takiej możliwości, a przy tym upuszcza powietrze z balona regularnie publikując “poradniki” o tym jak tworzyć strony, które będą wysoko pozycjonowanie przez firmowy pakiet algorytmów.

Zostaw odpowiedź