fbpx

BIG: ryzyko nieotrzymania płatności z branży e-commerce rośnie

E-commerce rośnie, a wraz z nim kłopoty sklepów internetowych, które są niewypłacalne na coraz większą skalę, donosi BIG InfoMonitor.

Chociaż handel internetowy w Polsce ma się na papierze dobrze, to niekoniecznie dobrze mają się jego uczestnicy, którzy popadają w długi. Donosiliśmy o tym już wcześniej, teraz wracamy do tematu, który pokazuje, że przedsiębiorcy działający przede wszystkim w handlu internetowym są w coraz większym stopniu niewypłacalni. Presja cenowa ze strony konsumentów i konkurencji nie ułatwia funkcjonowania na tym trudnym rynku.

Zacznijmy od tego, że w Polsce jest już zarejestrowanych 80 tysięcy firm określających swoją główną część działalności jako handel internetowy. Przy czym aktywnych jest zdecydowanie mniej. Przy czym suma zaległości polskiego e-commerce jest bardzo skromna i dla całej branży sięga raptem 126 milionów złotych, co przy 40 miliardach złotych obrotu jest, jak można by to ująć, kwotą symboliczną.

Niebezpieczna jest za to tendencja, która pogłębia się. Opóźnione kredyty wynoszą 97,7 mln zł, podczas gdy przeterminowane zobowiązania pozakredytowe sumują się do 28,4 mln zł.

– Intensywny rozwój rynku, nie jest wolny od problemów, ale nie ma potrzeby bić na alarm, bowiem kłopoty z płatnościami ma 4,2 proc. firm tej branży, podczas gdy wśród wszystkich przedsiębiorstw problemy widoczne w bazach BIG InfoMonitor i BIK ma 5 proc. firm. Branża e-commerce wypada więc lepiej. Nie zmienia to faktu, że pół roku wcześniej niesolidnych przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą w sieci było jedynie 3,4 proc. – zaznacza Sławomir Grzelczak

Dodatkowo z badania przeprowadzonego przez Bisnode Polska wynika, że spośród ponad tysiąca polskich sklepów internetowych połowa jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej. Z czegoniemal połowa proc. jest w co najmniej dobrej sytuacji finansowej. W porównaniu z początkiem roku, swoją kondycję poprawiło ponad 6 proc. podmiotów. Ubyło szczególnie firm w których było źle.

Zostaw odpowiedź