fbpx

Blogi jako forma promowania działalności firm. Część II

Celem tworzenia blogów korporacyjnych związanych z promowaniem działań firmy w Internecie jest przekazywanie klientom informacji o nabywanych przez nich produktach, pozycjonowanie firmy lub też budowanie więzi z klientami.

Blogi promocyjne pełnią ważną rolę, gdy firma chce ograniczyć koszty związane z odpowiadaniem na pytania klientów, wyjaśnić wątpliwości związane z użytkowaniem produktów czy uzyskać informacje zwrotne. Przykładem typowego bloga promocyjnego jest blog Lurpak – rysunek 1.

 


Druga część artykułu o blogach firmowych. Zobacz pierwszą część artykułu, pt. “Blog – Moda czy forma promocji firm?


blog firmowy

Blog Lurpak pełni zarówno funkcje informacyjną (udostępnianie przepisów kulinarnych), jak i funkcję budowania społeczności wirtualnej skupionej wokół tematyki gotowania i pasji tworzenia nowych przepisów. Promowanie produktu jest tutaj drugoplanowe – użytkownicy poprzez zaangażowanie w działania na stronie oraz aktywność na blogu staja się bardziej przywiązani do marki a tym samym staja się zarówno jej użytkownikiem, jak i ambasadorem – poprzez komunikaty w innych obszarach social mediów, np. na portalach społecznościowych.

Tworzenie bloga związanego z komunikacją marketingową ułatwia budowanie relacji firma – klient i jednocześnie pomaga osiągnąć pewien efekt wizerunkowy. Klienci są świadomi, że organizacja stosuje nowoczesne formy komunikowania się i jest otwarta na uwagi i krytykę.

Biorąc pod uwagę blogi korporacyjne, to na podstawie Rankingi Blogów 2011, można zaprezentować najbardziej popularne blogi profesjonalne w 2011 roku ( tabela 1).

Tabela 1. Ranking Blogów 2011.

 ranking-blogow-2011

Można zauważyć, że wśród blogów korporacyjnych dużych firm pozycję lidera zajmują Play, Dom Maklerski BOŚ oraz Cropp. Ban Zachodni WBK oraz mBank prowadzą także wysoko oceniane blogi firmowe – zarówno w rankingu dużych firm jak i wszystkich firm. W przypadku blogów o charakterze promocyjnym liczy się interakcja ze społecznością internautów. W przypadku firm dużych – stąd też pierwsze miejsce firmy Play w rankingach oraz firmy Eura7: w przypadku mniejszych firm. Informacje zamieszczane na blogu Play są aktywnie komentowane przez internautów. Buduje się swoista sieć wirtualnych powiązać informacyjnych. Play aktywnie działa także w innych obszarach social mediów: na Facebooku oraz na Twitterze (forma minibloga). Podobnie agencja interaktywna Eura7 (pierwsza w rankingu najlepszy blog 2011– firma nie będąca dużą korporacją) stosuje bloga do komunikacji z internautami, budowania społeczności wirtualnej oraz edukowania internautów w tematyce zastosowań komercyjnych social mediów.

Ciekawym wydaje się duza liczba blogów komercyjnych o charakterze promocyjnym stosowana wśród firm świadczących usługi finansowe. Poniżej zaprezentowane są blogi wybranych instytucji finansowych (rysunek 2).

blog-firmowy-inteligoblog-firmowy-inteligo

Zaprezentowane blogi są blogami wizerunkowymi – eksponują instytucję jako lidera w branży. Docelowymi odbiorcami powyższych blogów wizerunkowych są nie tylko klienci, lecz także inne grupy opiniotwórcze.

Podsumowanie

Przyszłość blogów komercyjnych o charakterze promocyjnym zależeć będzie w przyszłości głównie od ich charakteru interaktywnego i umiejętności integracji z prosumentami. Zdaniem autorki nie jest to przemijająca moda, ale nowe narzędzie promocji firm w Internecie. Blog to swoiste narzędzie komunikacji – jednak przy jego projektowaniu należy pamiętać, że jest to narzędzie dialogu, nie monologu. Technologia to narzędzie wspomagające blog internetowy, resztę stanowi czynnik ludzki – umiejętność nawiązania i potrzymania relacji z klientami przez firmę tworzącą przekaz promocyjny na blogu.

 

Zostaw odpowiedź