Celem tworzenia blogów korporacyjnych związanych z promowaniem działań firmy w Internecie jest przekazywanie klientom informacji o nabywanych przez nich produktach, pozycjonowanie firmy lub też budowanie więzi z klientami.
Blogi promocyjne pełnią ważną rolę, gdy firma chce ograniczyć koszty związane z odpowiadaniem na pytania klientów, wyjaśnić wątpliwości związane z użytkowaniem produktów czy uzyskać informacje zwrotne. Przykładem typowego bloga promocyjnego jest blog Lurpak – rysunek 1.
Druga część artykułu o blogach firmowych. Zobacz pierwszą część artykułu, pt. “Blog – Moda czy forma promocji firm?”
Blog Lurpak pełni zarówno funkcje informacyjną (udostępnianie przepisów kulinarnych), jak i funkcję budowania społeczności wirtualnej skupionej wokół tematyki gotowania i pasji tworzenia nowych przepisów. Promowanie produktu jest tutaj drugoplanowe – użytkownicy poprzez zaangażowanie w działania na stronie oraz aktywność na blogu staja się bardziej przywiązani do marki a tym samym staja się zarówno jej użytkownikiem, jak i ambasadorem – poprzez komunikaty w innych obszarach social mediów, np. na portalach społecznościowych.
Tworzenie bloga związanego z komunikacją marketingową ułatwia budowanie relacji firma – klient i jednocześnie pomaga osiągnąć pewien efekt wizerunkowy. Klienci są świadomi, że organizacja stosuje nowoczesne formy komunikowania się i jest otwarta na uwagi i krytykę.
Biorąc pod uwagę blogi korporacyjne, to na podstawie Rankingi Blogów 2011, można zaprezentować najbardziej popularne blogi profesjonalne w 2011 roku ( tabela 1).
Tabela 1. Ranking Blogów 2011.
Można zauważyć, że wśród blogów korporacyjnych dużych firm pozycję lidera zajmują Play, Dom Maklerski BOŚ oraz Cropp. Ban Zachodni WBK oraz mBank prowadzą także wysoko oceniane blogi firmowe – zarówno w rankingu dużych firm jak i wszystkich firm. W przypadku blogów o charakterze promocyjnym liczy się interakcja ze społecznością internautów. W przypadku firm dużych – stąd też pierwsze miejsce firmy Play w rankingach oraz firmy Eura7: w przypadku mniejszych firm. Informacje zamieszczane na blogu Play są aktywnie komentowane przez internautów. Buduje się swoista sieć wirtualnych powiązać informacyjnych. Play aktywnie działa także w innych obszarach social mediów: na Facebooku oraz na Twitterze (forma minibloga). Podobnie agencja interaktywna Eura7 (pierwsza w rankingu najlepszy blog 2011– firma nie będąca dużą korporacją) stosuje bloga do komunikacji z internautami, budowania społeczności wirtualnej oraz edukowania internautów w tematyce zastosowań komercyjnych social mediów.
Ciekawym wydaje się duza liczba blogów komercyjnych o charakterze promocyjnym stosowana wśród firm świadczących usługi finansowe. Poniżej zaprezentowane są blogi wybranych instytucji finansowych (rysunek 2).
Zaprezentowane blogi są blogami wizerunkowymi – eksponują instytucję jako lidera w branży. Docelowymi odbiorcami powyższych blogów wizerunkowych są nie tylko klienci, lecz także inne grupy opiniotwórcze.
Podsumowanie
Przyszłość blogów komercyjnych o charakterze promocyjnym zależeć będzie w przyszłości głównie od ich charakteru interaktywnego i umiejętności integracji z prosumentami. Zdaniem autorki nie jest to przemijająca moda, ale nowe narzędzie promocji firm w Internecie. Blog to swoiste narzędzie komunikacji – jednak przy jego projektowaniu należy pamiętać, że jest to narzędzie dialogu, nie monologu. Technologia to narzędzie wspomagające blog internetowy, resztę stanowi czynnik ludzki – umiejętność nawiązania i potrzymania relacji z klientami przez firmę tworzącą przekaz promocyjny na blogu.