fbpx

Brexit i dropshipping najgroźniejsze dla e-konsumentów z Polski

Jak donosi Europejskie Centrum Konsumenta Polska 2019 nie będzie spokojnym rokiem w e-commerce.

Rok 2018 ECK zamknęło także z przytupem wskazując na liczne problemy, jakie mieli polscy konsumenci w Internecie. Dwa najważniejsze problemy jakie Centrum wskazało to:

Internetowe portale randkowe – w 2018 r. do ECK Polska zgłosiło się wielu poszkodowanych konsumentów, którym portale tego typu automatycznie wydłużyły subskrypcję konta. Większość portali oczekuje od konsumenta pisemnego wypowiedzenia umowy. Najczęściej 14 dni przed jej zakończeniem. W innym wypadku pobiera się opłatę za kolejny miesiąc lub kwartał.

Airbnb – konsumenci lubuj si w poszukiwaniu tańszych noclegów w innym miejscu niż hotel. Warto pamiętać, że umowy zawierane z osobami fizycznymi nie podlegają przepisom konsumenckim, chyba że roszczenie kierowane jest przeciwko platformie pośredniczącej w wynajmie. Tym samym egzekwowanie ewentualnych roszczeń przebiega w kompletnie odmienny sposób.

W 2019 roku dwoma najważniejszymi zjawiskami, które mogą zakłócać spokój e-konsumentów w Polsce są:

Dropshipping – czyli pośrednictwo między konsumentem, a sprzedawcą zarejestrowanym poza Europą. Pośrednicy korzystający z tzw. modelu dropshippingu próbują przerzucić odpowiedzialność na konsumenta zaznaczając w swoim regulaminie, że to on jest importerem towaru, a odpowiedzialność za wysyłkę spoczywa na sprzedawcy (najczęściej azjatyckim).

Brexit – do 29 marca br. Wielka Brytania ma czas na skodyfikowanie unijnego prawa  do prawa krajowego (od momentu wejścia Wielkiej Brytanii do UE w 1973 r. przyjęto ponad 12 000 ustaw).  Po opuszczeniu przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej ważne jest utrzymanie podstawowych praw konsumentów, tak aby brytyjscy i europejscy klienci nadal mogli korzystać z tej samej ochrony ekonomicznej podczas zawierania transgranicznych umów.

Zostaw odpowiedź