Sklep internetowy to konkretna struktura, na którą składa się wiele elementów. Poniżej przytaczamy niezbędne składowe każdego sklepu internetowego.
Budowa sklepu internetowego, tak jak w przypadku stacjonarnych sklepów, bez dobrze wykonanych fundamentów nie przyniesie sukcesu. Na co więc zwrócić uwagę, decydując się na założenie naszego e-sklepu?
Czego dowiesz się artukułu o podstawach budowy sklepu internetowego:
- Jak powinna wyglądać strona główna sklepu internetowego
- Jak powinna wyglądać strona kategorii w sklepie internetowym
- Jak powinna wyglądać strona docelowa w sklepie internetowym
- Jak powinien przebiegać proces zakupowy w sklepie internetowym
Strona główna – postaraj się, aby był to pewien przedsionek Twojego punktu sprzedaży, tak aby zaraz po wejściu, Twój potencjalny klient jednym spojrzeniem zorientował się, co może u Ciebie kupić, jak bogata jest oferta oraz, czy dbasz o porządek. I tak jak wchodząc do sklepu stacjonarnego niekiedy zaraz po przekroczeniu progu masz ochotę wyjść, tak Ty projektując stronę główną sklepu, nie pozwól, aby klient poczuł się zawiedziony. Strona główna sklepu to Twój wizerunek, całościowe spojrzenie na ofertę, budowa wiarygodności i poczucia bezpieczeństwa wśród potencjalnych klientów.
Strona kategorii – można porównać to do półek w sklepie stacjonarnym Tam, gdzie chaos, tam mniejsze zyski. Półka pobrudzona, ze źle wyeksponowanymi towarami to strzał w kolano dla sprzedawcy. Podobnie u Ciebie – twórz przejrzyste i zrozumiałe dla klienta kategorie tak, aby klient nie błądził i szybko znalazł to czego poszukuje. Pozwól na odpowiednie sortowanie listy produktów aby przeszukiwanie półek Twojego sklepu było proste i przyjemne.
Strona docelowa – w przypadku sklepu stacjonarnego jest to chwycenie produktu w ręce i jego obejrzenie. Pralkę kupisz tylko wtedy jeśli nie zobaczysz na niej żadnych wad, jej ekspozycja nie budzi Twoich zastrzeżeń, a sprzedawca wzorowo przedstawia Ci jej walory. Podobnie ze stroną produktu w sklepie internetowym – budowa sklepu internetowego to dbałość o detale. Strona docelowa musi przedstawiać produkt, kilka szczegółowych zdjęć, wyczerpujący opis i specyfikację techniczną. Wspieranie się w tym miejscu ocenami i rekomendacjami innych kupujących może skutecznie przybliżyć Cię do sprzedaży produktu. Strona docelowa to również dobre miejsce na próby zastosowania podstawowych zabiegów zwiększających wartość jednego zamówienia (cross-selling, up-selling).
Proces zakupowy – czyli Twoja droga do kasy, wydanie pieniędzy, opakowanie produktu, otrzymanie paragonu lub faktury. Zapewne lubisz kiedy produkt jest przekazany Tobie w odpowiednim opakowaniu, sprzedawca nie musi iść do sąsiedniego sklepu rozmieniać banknotów, a Ty nie czekasz w kilkuosobowej kolejce. W e-sklepie proces zakupowy to postawienie „kropki nad i”. Nie dopilnowanie wzorowej budowy tego elementu może wiązać się z porzuceniem decyzji zakupowej w ostatniej chwili. Pamiętaj aby Twój sklep akceptował płatności z jak największej ilości banków, dawał możliwość zrealizowania szybkich płatności online, oferował wiele form dostawy zamówionego towaru, a budowa procesu zakupowego na każdym etapie potwierdzała wiarygodność sprzedawcy. Ściśle związane z procesem zakupowym są też maile transakcyjne, czyli odpowiednie komunikaty, utwierdzające klienta w przekonaniu o poprawności podejmowanych decyzji.
Oryginalność, wysoka jakość zdjęć oraz oryginalne i wyczerpujące opisy, które będą oparte na potrzebach użytkowników i przyszłych klientów. Dane techniczne sprzedawanych produktów w sklepie internetowym są wszędzie takie same, jednak opis przedstawiający i zachęcający do zakupów powinien byś zawsze i w 100% oryginalny. Warto wybrać sklep stabilny, na profesjonalnym oprogramowaniu, który jest rozwijany systematycznie pod względem swoich możliwości – czyli taki, za który ktoś odpowiada od początku (producent oprogramowania) do końca. Oprogramowania darmowe mają to do siebie, że często różne dodatki trzeba kupować osobno i również często za każdy dodatek odpowiada inna firma. Jeśli natomiast rozchodzi się o strukturę sklepu: Należy budować sklep przejrzyście, z logiczną nawigacją, z treściami wyczerpującymi dany temat. Budować lojalność klienta i dbać o oryginalność i jakość wprowadzanych rozwiązań. Nie przekombinować ze strukturą menu i nie zawsze kierować się tym, jak zbudowany sklep ma konkurencja (gdzie wtedy znajdziemy oryginalność?).
Absolutna podstawa to 100% unikalne długie wartosciowe opisy, jesli w sklepie bedzie co najmniej kilkaset produktów po 2- 3 miesiacach da to bez zadnego pozycjonowania 100-150 odwiedzin dziennie z Google bez pozycjonowania (linkowania) do tego dolaczajac optymalizacja, linkowanie zwielokrotnimy ten ruch. Wartosc takiego ruchu to od kilkuset zł do nawet tysiąca (dziennie….) wiec naprawde warto sie do tego przylozyc ,zrobi sie to raz potem ruch bedzie generowany przez dlugi czas.