fbpx

Budowanie marki sprzedawcy na Allegro

Czy można zbudować markę na Allegro? Jaka jest cena dostępu do tak wielu klientów tego serwisu? Czy silna marka offline’owa gwarantuje sukces w online’nie? Zastanówmy się jak wygląda budowanie brandu przez sprzedawców za pośrednictwem tego serwisu oraz jak odbierają nas tam klienci.

Na Allegro pojawiają się różne firmy. Część z nich posiada duże tradycje offline’owe. Im większy ich zasięg terytorialny oraz oswojenie z marką poza internetem tym łatwiej sprzedać nam będzie produkt. Zaufanie klientów przeniesie się ze świata rzeczywistego do wirtualnego. Ważne by konto wzbudzało zaufanie i nie pojawiały się na nim negatywne komentarze .

 

Zdecydowanie więcej przedsiębiorców wchodzi na Allegro z nową marką. Tutaj pojawia się znacznie większa walka o zaufanie i „świeże” konta muszą mocno pracować nad tym aby przekonać klientów. Pomimo zabezpieczeń autoryzacji i transakcji, klienci będą dość nie ufni ,dopóki nie pojawi się 18-20 pierwszych komentarzy.

 

Całkiem nowy brand na potrzeby Allegro

Zarówno z własnego doświadczenia jak i doświadczeń firm, które spotykam na szkoleniach pojawia się problem klientów współpracujących z nami w modelu B2B. Najtrudniej w tym przypadku mają firmy o charakterze hurtowym lub stopień wyższym czyli producenci i główni importerzy. Ponieważ pojawienie się ich brandu na Allegro nawet w celu wyprzedaży końcówek serii lub tak zwanych nierotów, a nawet towarów niekompletnych sprawia, że sklepy detaliczne, będące ich klientami, zaczynają podchodzić do takiej firmy jak do konkurencji. Często dochodzi do sytuacji, w której właściciele sklepów-klientów nie sprzedając przez internet podchodzą do tego jako wejście w rynek detaliczny i konkurowanie z własnym dostawcą. Pamiętajmy, aby rozmawiać z klientami i uświadamiać, że rynek internetowy jest zupełnie odrębny i posiada zupełnie innych klientów od lokalnych rynków do których będą celować sklepy klienckie. Jednak praktyka pokazuje, iż nawet rzetelna edukacja może nie przynieść oczekiwanych efektów. Musimy liczyć się z tym, że w omówionym powyżej przypadku gdy nasz klient b2b sprzedaje na Allegro, może dojść do sytuacji, w której jednoczesna obecność z tym samym przedmiotem może doprowadzić do zaprzestania współpracy.

 

Inną możliwością jest stworzenie oddzielnego brandu sprzedawcy allegro. Marka jaką będziemy kreować jest całkowicie dowolna. Musimy pamiętać jednak, że ustawienia „konta firma” szybko odsłonią nazwę pod jaką się kryjemy.

Dodatkowe oddzielenie takiej gałęzi osobną działalnością gospodarczą pozwoli na częściowe rozwiązanie tego problemu. Ten trudny wybór należy podjąć w oparciu o relacje jakie mamy z klientami.

 

Zaczynam od Allegro

W przypadku, gdy zaczynam moją działalność od sprzedaży na Allegro posiadam status „tabula rasa”. To jak będzie wyglądała moja karta użytkownika zaraz po starcie, będzie miało duży wpływ na liczbę dalszych zamówień. Komentarze negatywne pojawiające się w pierwszych momentach otwarcia konta nie wróżą sukcesu. Życzę wszystkim aby to były wypadki przy pracy, a nie od początku zła praktyka. Gdy taka sytuacja już wystąpi lepiej założyć nowe konto. Niestety niesie to za sobą obowiązek ponownego wymyślenia loginu i odczekania czasu, aż pojawią się pierwsze komentarze. Sugeruję zatem żeby od początku mocno przygotować się do rozpoczęcia pracy oraz rozpatrzyć możliwości reklamacyjne. Bardzo ważne jest, aby nie pozostawiać złych opinii bez odpowiedzi. Często wystarczy jeszcze w trakcie rozpatrywania reklamacji dołączyć drobny prezent, a niejednokrotnie tylko profesjonalna obsługa.

 

W jaki sposób mogę promować markę na Allegro?

 

Login

To w jaki sposób sprzedawcy budują markę na Allegro przybrało już dość standardową formę. Wszystko zaczyna się już na poziomie loginu. Nawiązuje on najczęściej do nazwy sklepu internetowego stanowiąc pewną próbę przekierowania ruchu z Allegro na sklep internetowy. O ile od jakiegoś czasu nie można korzystać ze znaku „ . ” o tyle w dalszym ciągu możemy używać tak zwanej twardej spacji „ _ ”. Dzięki temu powstają loginy sugerujące że oprócz obecności na Allegro prowadzimy sklep internetowy. Przestrzegam jednak przed dość częstym błędem początkujących sprzedawców, gdzie po wpisaniu adresu z loginu pojawia się strona w niekończącej się budowie, lub sklep do którego administrator nie zaglądał od miesięcy.

 

Szablon allegro

Większość ofert oprócz tekstu i zdjęć posiada szablon graficzny nawiązujący do marki i branży, którą się zajmuje. Najczęściej jest to układ tabeli z górną listwą zawierającą logo, oraz linkami przekierowującymi do wszystkich produktów, komentarzy oraz formularza kontaktowego. Z lewej lub prawej strony pojawia się kolumna zawierająca dodatkowe informacje takie jak czas realizacji zamówień, numer konta telefon kontaktowy itd. Powtarzalność tego szablonu sprawia że klienci zaczynają kojarzyć nasz sklep i jeżeli zostali dobrze obsłużeni to z chęcią ponowią u nas zakupy.

 

Dodawanie nazwy loginu w tytule oferty

Przeglądając Allegro można trafić na oferty, które rozpoczynają się od nazwy użytkownika. Taki tytuł wyróżnia się na tle innych, a do tego służy zapamiętywaniu marki sprzedawcy. Kolejnym atutem tej metody jest informacja dla klienta który już dokonał u nas zakupu i był zadowolony, że to my posiadamy dany produkt. Dzięki temu nie będzie on dalej szukał tylko dokona zakupu u nas bo jesteśmy sprawdzeni przez niego. Dobrze by było żeby wszystkie nasze oferty posiadały login w tytule. Minus to zmniejszająca się liczba znaków. Dodawanie nazw loginu w tytule oferty ma jednak dużą wadę. Przy założeniu, że do wykorzystania jest 50 znaków wraz ze spacjami należy zastanowić się czy nie lepiej przeznaczyć je na dodatkowe słowa kluczowe.

 

Zabezpieczenia zdjęć własnym logo

Pamiętam czasy, gdy zabezpieczanie zdjęć wykonywało się we własnym zakresie. Była to żmudna praca przed wystawieniem każdego przedmiotu. Z biegiem czasu pojawiły się narzędzia, które robią to automatycznie. Aktualnie już podczas ręcznego wystawiania przedmiotów na Allegro możemy ustawić „znak wodny” , który na podstawie loginu oznaczy nasze zdjęcie. Miniatura na zdjęciu spełnia dwie funkcje. Zabezpiecza nasz obraz przed kopiowaniem przez innych sprzedawców, a także utrwala nasz login-markę u klientów.

 

Wyróżniająca się miniatura

Kolejnym sposobem na wyróżnienie się na listingu jest indywidulane przygotowanie miniatury. Wymaga to od nas dodatkowej pracy, aby sformatować odpowiednio zdjęcie, jednak daje bardzo dobre efekty. Najczęstszym sposobem jest dodanie kolorowej ramki wokół obrazu lub charakterystycznego loga.

 

Jak klienci postrzegają nas w gąszczu ofert na Allegro

Oby spojrzeć na siebie oczami klientów dobrze, aby zastanowić się jak sami przeszukujemy oferty na Allegro. Po wpisaniu w wyszukiwarkę nazwy przedmiotu, który mnie interesuje zaczynam przeglądać listę wyników. Jeżeli nie znam jeszcze marki i modelu to zaczynam porównywać opisy produktu wyrabiając sobie opinie na ich temat. Następnie kiedy się już zdecyduje, wyszukuję ofertę w zależności od własnych preferencji. Może to być zaufanie do sprzedawcy, cena, koszt wysyłki lub możliwość sprawdzenia i odbioru na miejscu.

Na tym etapie klienci zamiast zapamiętywania nazw sprzedawców przyswajają kolorystykę szablonów oraz charakterystyczne elementy oferty. Jeżeli zakup nie odbywa się w tym samym momencie co poszukiwania, wówczas powrót po kilku dniach odbywa się na zasadzie próby odnalezienia oferty, która zapadła mi w pamięć i mnie najbardziej przekonała. Oczywiście część klientów doda przedmiot do obserwowanych, ale z tej funkcji korzystają przede wszystkim doświadczeni użytkownicy. W tym momencie przydatna może być opisana powyżej metoda wyróżniającej się miniatury.

W przypadku, gdy klient chce kupić produkt markowy, popularny o określonych wcześniej parametrach wówczas decyduje się przeważnie na podstawie ceny, a następnie opinią sprzedawcy. Cena + koszt przesyłki jak się okazuje nadal jest w dalszej kolejności priorytetów (i zależy od zaawansowania kupującego).

 

Czy możliwe jest zbudowanie marki i wypromowanie jej na zewnątrz za pomocą Allegro?

Zanim odpowiemy sobie na to pytanie zastanówmy się ilu sprzedawców z Allegro znamy. Jednym warunkiem jest to, że nie może być to nasza konkurencja. Jeżeli odpowiesz na to pytanie twierdząco to znaczy, że często kupujesz w tym serwisie. Wówczas spróbuj to pytanie zadać innym osobom z otoczenia o których wiesz, że posiadają konto i czasami coś kupują. Dlaczego taki profil? Dlatego, że takich klientów na Allegro jest najwięcej. Potwierdzić mogę to doświadczeniem z przeprowadzanych przeze mnie szkoleń. Pytając średnio 40 osobową grupę sprzedawców internetowych, jakich sprzedawców Allegro znają, pod warunkiem, że nie jest to konkurencja, zazwyczaj maksymalnie 5 osób z sali podaje pojedyncze nazwy. Najczęstszym przykładem jest sklep komputerowy X-kom, ale także pojawiają się sklepy zoologiczne w których osoby często kupują karmę dla swoich pupili w dobrej cenie lub sprzęty do biura typu tonery do drukarek. Dlaczego się tak dzieje? Odpowiedź jest prosta. Jak będzie wyglądać najczęstsza odpowiedź na pytanie: „gdzie kupiłeś tą mysz bezprzewodową?” Praktycznie nikt nie odpowiada „u sprzedawcy myszekomuterowe123_pl” na serwisie Allegro. Odpowiedź pada krótka: „Na Allegro”.

Bierze się to z podświadomego postrzegania tego serwisu. Świadomie użytkownicy wiedzą, że na Allegro jest wielu sprzedawców. Jednak podświadomie kojarzą ten serwis jako gigantyczny sklep internetowy. Sprzedawcy działają pod dużym brandem rozpoznawalnym w Polsce, który wspiera sprzedawców takimi programami jak Ochrona Kupujących, czy darmowe płatności elektroniczne PAYU. Ceną jaką jednak za to ponosimy to słaba identyfikacja na zewnątrz.

 

Dwa wymiary handlu przy pomocy marki dobrych sprzedawców

 

W takim razie czy rezygnować z promocji własnej marki? Oczywiście nie. Przebijanie się przez gąszcz ofert w danej kategorii nie jest proste, ale jeśli będziemy skrupulatni przyniesie pewien efekt.

Guru kategorii

Gdy posiadamy szeroki asortyment mieszczący się np. w kategorii nadrzędnej Dom i Ogród, wówczas powinniśmy starać się nasze przedmioty wyróżnić. Ponieważ klienci krążący po podkategoriach zaczną zauważać, że nasze produkty pojawiają się w wielu miejscach. Nienaganna opinia oraz wiele transakcji zaowocuje zwiększoną sprzedażą.

Nie raz zdarzała się historia, gdzie mój sprzedawca w sklepie internetowym jednego dnia obsługiwał klienta, a na drugi dzień klient wracał po jeszcze jeden produkt. Ponieważ w ofercie nie zauważył, że posiadamy kolejny interesujący go produkt. Kiedy rozpoznał nas na Allegro bez wahania powrócił bo wiedział, że np. będzie dobrze obsłużony lub chociażby dlatego, że nie musiał na mapie szukać kolejnego sklepu.

 

Handel lokalny

Często jest tak, że na Allegro szukamy przedmiotów w dobrej cenie jednak z przyczyn czasowych potrzebujemy odebrać je na miejscu. Przykładem może być wspomniany wcześniej toner do drukarki, gdzie właśnie się skończył, a tu trzeba wydrukować dokument o objętości encyklopedii. W zupełności wystarczy mi zamiennik o połowę tańszy od tonerów oryginalnych. Następuje szybkie wyszukanie na Allegro i zakup w sklepie. Jak go wybierzemy? Jeżeli w okolicy znajduje się dobrze wyposażony sklep w którym już byłem, a posiada trochę wyższą cenę od ogólnej w danej kategorii, to prawdopodobnie w nim dokonam zakupu. W mojej praktyce powracających klientów było naprawdę wielu.

 

Ponieważ Allegro jest serwisem ofertowym dlatego zbudowanie tam rozpoznawalnej marki jest bardzo trudne. Często nakłady w to włożone mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Toteż sugeruję, aby skoncentrować się bardziej na budowaniu dobrej opinii za pomocą systemu komentarzy oraz wyróżnieniu naszej oferty. Klienci w momencie decyzji zakupowej przeważnie kierują się innymi czynnikami niż rozpoznawalny brand sprzedawcy. W przypadku Allegro musimy zdawać sobie sprawę z różnic pomiędzy silną marką sprzedawcy, a zaufaniem do niego.

 


Autorem artykułu jest Mirosław Smużniak, artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 11


Zostaw odpowiedź