fbpx

Budowanie przewagi konkurencyjnej na bazie czasu

16% kobiet i 23% mężczyzn oczekuje od zakupów online oszczędności czasu. 18% kobiet i 11% mężczyzn chce przyjemnie spędzać czas w sieci, a 51% internautów
w ogóle twierdzi, że zakupy internetowe są gwarancją zaoszczędzonych minut.

Czas nawet bez stosowania rygorystycznej diety szczupleje z każdą chwilą, dlatego szeroko rozumiana optymalizacja czasu może być istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.

Analizując czas z biznesowego punktu widzenia warto rozpatrywać ten element
w trzech płaszczyznach:

  • czas jako koszt prosumenta
  • czas jako czynnik kształtujący cenę produktu
  • czas jako element wpływający na percepcję wartości danego dobra

Czas jako element wpływający na percepcję wartości konkretnego dobra łatwo zauważyć w modelach biznesowych opartych na sprzedaży ofert ograniczonych w czasie. Do takich modeli e-commerce należą zakupy grupowe oraz wszelkie oferty uzależniające możliwość pozyskania korzyści płynącej z zakupu od czasu podjęcia decyzji zakupowej. Zgodnie z naukami Cialdiniego wprowadzenie ograniczenia (w tym przypadku czasu) wspomaga podejmowanie decyzji zakupowych klienta.

Zależność postrzegania wartości towaru od czasu przedstawiają też dane serwisu Allegro, które mówią że 85% sprzedaży w tym serwisie odbywa się w opcji
„kup teraz”. W tym przypadku konsument przedkłada zaoszczędzony czas nad potencjalną oszczędność pieniędzy (zakup tego samego produktu w formie licytacji). Odebranie korzyści płynących z posiadania danego przedmiotu natychmiast jest bardziej atrakcyjne niż prawdopodobieństwo zaoszczędzenia bliżej nieokreślonej sumy pieniędzy w przyszłości (po zakończonej licytacji).
Z drugiej strony możemy jednak zestawić czas oczekiwania (czasowa niedostępność), który nie tylko angażuje potencjalnego klienta ale w wielu przypadkach uzasadnia też wyższą cenę towaru. Z sytuacją mamy do czynienia w przypadku wprowadzania nowego produktu na rynek, np. premiera nowego urządzenia firmy Apple czy zapowiedź nowego tytułu w księgarni internetowej. W każdym z wymienionych przypadków czas odgrywa dużą rolę w postrzeganiu wartości towaru.

 

Czas jako czynnik kształtujący cenę produktu. O ile w procesie produkcji wartość roboczogodziny zawsze jest elementem ostatecznej wyceny towaru o tyle w działalności e-commerce ów czas nie zawsze jest postrzegany jako czynnik kształtujący cenę produktu. A to właśnie minuty i godziny zainwestowane
w perfekcyjną obsługę klienta, czy efektywne realizowanie zobowiązań gwarancyjnych determinują budowanie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej. Z autopsji wiem, że jako konsument niejednokrotnie wybieram sprzedawcę, który spełnia moje wymagania dotyczące dystrybucji i czasu, świadomie rezygnując np. z niższej ceny towaru.

 

Czas jako koszt konsumenta to aktualnie najbardziej powszechny element budowania przewagi konkurencyjnej e-przedsiębiorstw. Percepcja czasu związana z różnym miejscem odniesienia przestaje mieć znaczenie w świecie e-commerce. Kiedyś zrealizowanie zakupu ratalnego wiązało się z przygotowaniem stosu dokumentów i dostarczeniem ich do banku lub punktu sprzedaży. Następnie wraz z rozwojem logistyki dokumenty były dostarczane do naszych drzwi przez kuriera co w istotny sposób zmniejszyło zaangażowanie czasowe konsumenta. Dziś w dobie zakupów ratalnych zaproponowanych przez PayU klient po raz kolejny redukuje koszty związane ze stratami czasu.
Fakt, że e-konsument bardziej niż klient tradycyjny ceni swój czas każdorazowo potwierdzają liczne badania użyteczności, które wskazują, że na przyciągnięcie uwagi klienta w sklepie internetowym mamy kilka do kilkunastu sekund. Anonimowość i szybkie realizowanie transakcji to kolejne elementy stanowiące wysoką wartość dla konsumenta, dlatego takie rozwiązania jak konto PayU czy zakup jednym klikiem zaproponowany przez Amazon zyskują na znaczeniu.

Rozpatrując czas w ujęciu kompozycji marketingowych 4P lub 4C można zauważyć, że czynnik czasu ma wpływ na każdy z elementów marketingu mix. Oddziaływanie czasu na strategię dystrybucji, produkt czy cenę jest namacalne. Wdrażanie strategii zarządzania czasem w firmach produkcyjnych, liczne szkolenia z produktywności i chętni żeby w nich uczestniczyć, a także szereg narzędzi wspomagających efektywność naszej pracy potwierdzają, że czas jest dla nas najcenniejszym dobrem.

Warto jeszcze dziś przyjrzeć się roli czasu w naszym biznesie i zrozumieć, że
z perspektywy konsumenta zaspokojenie tej samej potrzeby w „lepszym” (najczęściej krótszym) czasie ma zdecydowanie wyższą wartość niż zaspokojenie tej samej potrzeby niższą ceną. Każda minuta jest ekwiwalentem pieniądza, a budowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o redukowanie kosztów czasu i zaangażowania konsumenta ma potencjał kreowania nowych liderów rynku.

 

Zostaw odpowiedź