fbpx

Ceneo.pl: raport o stanie polskiego e-commerce

Najnowszy raport Ceneo przyniósł kilka interesujących informacji na temat stanu polskiego e-commerce. Po pierwsze wynika z niego, że polski rynek e-commerce jest najdynamiczniejszym w Europie.

W ubiegłym roku urośliśmy aż o 16% i wydaliśmy w internecie ponad 5,5 miliarda złotych!

 

Badanie składa się z dwóch części: pierwsza dotyczy klientów, druga zaś sklepów internetowych.

 

Jeśli chodzi o klientów to badanie pokazuje jak niedoskonałym narzędziem badawczym jest klasyczny kwestionariusz. Otóż badanie z jednej strony twierdzili, że nie chcą kupować w internecie ponieważ nie mogą dokładnie obejrzeć produktu; z drugiej jednak strony odzież, obuwie i dodatki to najpopularniejsze zakupy Polaków.

 

 

Kolejna ciekawostka to definicja oszustwa w badaniu. Otóż zdaniem autorów badania do oszustw w e-commerce można zaliczyć: niezgodność towaru z opisem na stronie czy niedotrzymany termin dostawy. W świetle takiej definicji obawiam się, że każdy sprzedawca internetowy w Polsce może zostać uznany za oszusta.

 

Badanie pokazało, że znacząco rośnie świadomość klientów – przynajmniej w deklaracjach. Aż 70% twierdzi, że czyta opinie innych klientów, które udostępnia sam sklep. Blisko 60% samodzielnie poszukuje opinii o sklepie – także na forach internetowych. Niecała połowa twierdzi, że czyta regulamin sklepu – to spore zaskoczenie, należałoby te dane potwierdzić w innych badaniach.

 

 

W końcu docieramy do sedna badania, czyli pytania o to, jak respondenci wyobrażają sobie idealny sklep internetowy. Po pierwsze i najważniejsze wymarzony sklep posiada dokładne opisy i zdjęcia produktów. Po drugie szybką dostawę, zaś po trzecie gwarancję bezpieczeństwa transakcji – jakkolwiek to rozumieć. Niezwykle wysoko znalazły się pozytywne opinie innych klientów zamieszczone na stronie sklepu – to dziwne, wszak jest to pole do szerokiej manipulacji.

 

Bardzo ważne są szczegółowe informacje o siedzibie sklepu, zaraz za nimi duży wybór form płatnosci i szeroki wybór produktów.

 

Najmniej ważna jest marka sklepu, transakcje realizowane przez niezależnego operatora oraz co zaskakujące – brak konieczności zakładania konta. Trzeba przyznać, że wyniki tego badania mogą namącić w niejednej doświadczonej głowie.

 

 

 

Aby uzyskać drugą część dotyczącą sklepów internetowych wystarczy kliknać w poniższy link

http://www.ranking.ceneo.pl/wp-content/uploads/bezpieczenstwo_i_zaufanie_filary_polskiego_ecommerce_raport_ceneo_pl.pdf

Badanie przeprowadzono na dużej próbie bo aż 2523 respondentów, niestety była to ankieta internetowa CAWI, ponadto badanie trwało tylko 2 dni, zaś badanymi byli wyłącznie odwiedzający stronę Ceneo.pl – stąd trudno mówić o pełnej reprezentatywności badana.

Zostaw odpowiedź