fbpx

Co to jest crowdsourcing? Przykłady

Crowdsourcing to stosunkowo nowe pojęcie. Pierwsze próby jego zdefiniowania i usystematyzowania zanotowano dopiero w 2006 r., kiedy Jeff Howe opublikował swoją pierwszą pracę poświęconą tej tematyce. Ale czy na pewno zjawisko to jest obecne wśród nas dopiero od tak niedawna?

Biorąc pod uwagę definicję Howe’a, możemy zaryzykować stwierdzenie, że pierwsze przykłady crowdsourcingu mogły się pojawić już w starożytności i były związane np. z powstaniem piramid zbudowanych przez społeczność egipską. Podobnie powstał krakowski kopiec Kościuszki, który usypali przedstawiciele polskiej społeczności w odpowiedzi na decyzję ówczesnych władz związaną z potrzebą zbudowania monumentu ku czci znamienitego przywódcy.

 

Szukając śladów crowdsourcingu w historii świata, zapewne moglibyśmy się natknąć na nieskończenie wiele ciekawych przykładów, takich jak choćby powstanie Wielkiego słownika oksfordzkiego czy roweru górskiego.

W każdym z tych przypadków crowdsourcing był jednak wykorzystywany nieświadomie i intuicyjnie, i nigdy wcześniej nie miał tak dużego znaczenia dla dalszego rozwoju ludzkości jak dziś – w czasach, w których internet daje nam bezpośredni dostęp do niemal każdej osoby na ziemi i w końcu w pełni pozwala wykorzystać potencjał tego zjawiska.

 

Crowdsourcing dziś

 

W miarę rozwoju technologicznego coraz częściej i bardziej świadomie crowdsourcing wykorzystywano w obszarach rozwoju nowoczesnych technologii, badań i marketingu. Dlatego też pojawiła się naturalna potrzeba na jego głębsze poznanie i usystematyzowanie. W 2014 r. firma doradcza Deloitte opublikowała interesujący raport Tech Trends 2014, który rzuca nieco więcej światła na olbrzymie możliwości, jakie kryje w sobie crowdsourcing.

Potęga drzemiąca w tłumie nie umknęła uwadze przedstawicielom biznesu. W crowdsourcingu dostrzegli doskonałe narzędzie, dzięki któremu można zwiększyć efektywność biznesową ich firm. Dziś, dzięki licznym opracowaniom naukowym i tworzeniu przez wiele przedsiębiorstw specjalnych komórek, które są odpowiedzialne za budowę i rozwój strategii crowdsourcingowych, przedstawiciele biznesu coraz bardziej świadomie wykorzystują to zjawisko w rozwoju produktów, optymalizacji procesów i kosztów, i w końcu w angażowaniu konsumentów w życie, promocję i rozwój swoich marek.

 

Przykłady wykorzystania crowdsourcingu w praktyce biznesowej?

 

W różnych artykułach dotyczących crowdsourcingu zazwyczaj podaje się te same przykłady jego wykorzystania, opisując największe marki. Wikipedia, system Linux, portal iStockphoto, mystarbucksidea.com firmy Starbucks czy Nokia Labs to tylko niektóre z nich. Tłum można jednak wykorzystać w biznesowej codzienności każdego przedsiębiorstwa. W jaki sposób?

 

Badaj rynek i zbieraj informacje

 

Rynek to ludzie. Jak więc prościej zbadać rynek, jeśli nie zapytać jego przedstawicieli o zdanie? Jako przedsiębiorca masz dwa wyjścia. O analizę rynku możesz poprosić profesjonalną agencję badawczą albo przeprowadzić ją samodzielnie. Crowdsourcing daje w tym zakresie spore możliwości, ponieważ dzisiejsi konsumenci są świadomi swoich potrzeb i coraz chętniej o nich mówią.

Internet ma obecnie niesamowite narzędzia. Portale ankietowe, społecznościowe, strony internetowe firm czy aplikacje mobilne umożliwiają przedsiębiorcom kontakt z ich obecnymi i przyszłymi klientami. Narzędzia te stanowią swoisty kanał komunikacji, w którym możemy zadać każde pytanie i na każde uzyskamy odpowiedź, czyli w prosty sposób zdobyć cenne informacje od konsumentów, lepiej zdiagnozować ich potrzeby i skuteczniej dotrzeć do nich z produktami.

Jeśli zatem zastanawiasz się nad wprowadzeniem nowego produktu, to opublikuj w internecie ankietę czy sondaż i zapytaj tłum, jaki ten produkt ma być, żeby znalazł swoich nabywców. Jeżeli spada poziom sprzedaży Twojego produktu, wyślij mailing do swoich klientów i zapytaj ich, co możesz zmienić, żeby znowu zaczęli kupować. Jeśli chcesz bardziej zbliżyć konsumentów do Twojej marki, załóż portal, zacznij zbierać ich pomysły i zmieniaj swoją markę zgodnie z ich sugestiami.

Pamiętaj też o tym, że tłum to zarówno Twoi klienci, jak i Twoi pracownicy. Możesz więc nie tylko potraktować ich jako respondentów, pytając o ich opinie, ale również jako ankieterów lub badaczy, którzy zdobędą dla Ciebie niezbędne informacje w formie ankiet lub zwykłego researchu. Jeśli chcesz wykorzystać potęgę crowdsourcingu, po prostu pytaj tłum lub zlecaj mu poszukiwanie informacji.

 

Zaangażuj tłum w tworzenie rozwiązań

 

Tłum to tysiące utalentowanych grafików, informatyków, copywriterów i wielu innych specjalistów, którzy mogą wykonywać różnego rodzaju prace zdalnie. To również tysiące ludzi, którzy wykonują prace w terenie (osoby roznoszące ulotki czy ankieterzy). Crowdsourcing daje natomiast firmom niemal nieograniczone możliwości wykorzystania tego właśnie tłumu do tworzenia rozwiązań generujących rozmaite korzyści biznesowe.

Firmy mogą zlecić przedstawicielom tłumu bez mała każde zadanie – od stworzenia nieskomplikowanych grafik czy tekstów promocyjnych aż do zbudowania serwisu WWW czy aplikacji mobilnej. Na polskim rynku funkcjonuje już sporo serwisów, które umożliwiają zlecanie pracy w modelu crowdsourcingowym – indywidualnym osobom (o desk.com, elance.com, freelancer.com) lub całym grupom osób (Corton.pl, platforma Agencji MillionYou, inCLICK.pl). Działają one w różnych formułach i dają firmom nieco inne możliwości. Niektóre umożliwiają stworzenie grafiki, inne treści wideo czy dobrych jakościowo tekstów. Jedne dają możliwość zlecenia zadań pojedynczym specjalistom, inne dzielą skomplikowane zadania i przekazują mniejszym grupom pracowników.

Jeśli więc chcesz zlecić zbudowanie skomplikowanego serwisu internetowego, to najpierw zapytaj tłum, czego od niego oczekuje, a następnie powierz jego wykonanie na jednym ze wspomnianych portali. Jeśli chcesz stworzyć nowe logo dla Twojego przedsiębiorstwa, ogłoś konkurs wśród grafików i zapłać za najlepszą propozycję. Jeśli potrzebujesz nowego spotu reklamowego, poproś o jego przygotowanie tłum, a z pewnością się nie zawiedziesz (tak jak nie zawiódł się producent Sprite’a, który wykorzystał model crowdsourcingowy do stworzenia kampanii „Niech Sprite Cię orzeźwi” – materiały stworzone przez tłum w ramach tej kampanii można znaleźć na youtube, wpisując „#prawdajesttaka”).

 

Poproś tłum o rekomendacje

 

Crowdsourcing daje też firmom olbrzymie możliwości w rozprzestrzenianiu się informacji. Dzięki temu, że tłum to tak naprawdę wielka sieć kontaktów, każda informacja może szybko i sprawnie dotrzeć do bardzo dużej liczby odbiorców.

Idealnymi narzędziami do tego typu działań są portale mikroworkingowe, takie jak np. microworker.com, mturk.com czy inCLICK.pl. Dają one firmom dostęp do tysięcy ludzi, którzy dzięki realizacji drobnych zleceń dorabiają sobie niewielkie sumy do swoich regularnych wynagrodzeń. Dzięki tym portalom możesz zlecić wielu osobom zapoznanie się z dowolnym produktem, przetestowanie go i zarekomendowanie dowolnej liczbie osób. Takie zastosowanie crowdsourcingu może sprawić, że informacja o Twoich produktach pojawi się tam, gdzie wcześniej nie miałaby szansy dotrzeć.

Jeśli więc chcesz rozpropagować informacje na temat swojego produktu, to poproś przedstawicieli tłumu, żeby rozesłali je między sobą. Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż swojego produktu, zwróć się do nich, aby zarekomendowali go swoim znajomym. Jeśli zamierzasz wypromować nowy produkt, to poproś reprezentantów tłumu, żeby przetestowali go i zamieścili recenzje w mediach społecznościowych.

 

Jak zatem zacząć wykorzystywać crowdsourcing na co dzień?

 

Jeśli jesteś przedsiębiorcą lub pracownikiem firmy i zastanawiasz się, jak skutecznie rozwijać produkty, budować efektywne strategie promocji i sprzedawać więcej, to umiejętnie zaprojektowane działania crowdsourcingowe mogą być dla Ciebie ciekawym sposobem na osiągnięcie celów.

Kiedy już opracujesz swoją strategię, jedyne czego potrzebujesz, to efektywny kanał komunikacji, których – jak widać – w samym tylko internecie znajdziesz sporo. Kiedy już przygotujesz taki kanał, pozostaje Ci tylko zacząć rozmawiać z tłumem, zlecać mu prace i prosić o rekomendacje dla wytwarzanych przez Ciebie produktów. Tłum jest dziś nastawiony na współpracę bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, a wszechobecny internet daje firmom praktycznie bezpośredni kontakt z każdym jego przedstawicielem. Dzięki temu niemal każda firma na ogół zyskuje dziś nieograniczone możliwości wchodzenia w interakcję z tłumem i wykorzystywania jego potęgi w celu budowania wartości biznesowej. Wystarczy tylko zacząć.

 

źródło: mensis.pl nr 29, autor: Tomasz Kandziora

1 komentarz

  1. Karolina 17-10-2018

Zostaw odpowiedź